e9b4a930-8cd3-11e9-bcff-1cae3fcbf70a

Review: Ancestors: The Humankind Odyssey

Ik begin als een jonge mensachtige die miljoenen jaren geleden leefde. Ik ben in het begin alleen, maar snel krijg ik controle over elk lid van mijn clan nadat ik een groep mensachtigen tegenkom die alles lijken te hebben wat ze nodig hebben, van fruit in de buurt tot schoon drinkwater. Dus waarom ergens anders heen gaan? Waarom zou ik mezelf of andere leden van de groep in gevaar brengen?

Het is een goede vraag en de game zelf lijkt niet zo geïnteresseerd in het beantwoorden ervan. De enige manier om meer vaardigheden te leren en door de generaties heen te evolueren, is door de wereld te verkennen, te leren over de omgeving om me heen en wat ik ermee kan doen. Ik kan mijn ‘intelligentie’ gebruiken door Q ingedrukt te houden, die interessante objecten om me heen markeert die kunnen worden geïdentificeerd zodra ik dichterbij kom. Elk item kan misschien als hulpmiddel worden gebruikt, voedsel kan natuurlijk gegeten worden, of ik craft objecten dat me een betere overlevingskans geeft.

Ik moet verder verkennen dan alleen dichtbij het startpunt van mijn clan om een beter begrip van de wereld en mijn plaats daarin te krijgen, maar dat brengt mij natuurlijk in gevaar van roofdieren, uithongering en andere natuurlijke gevaren. Ik kan het veilig spelen en dicht bij huis blijven, of de bosbodem vermijden door in de bomen te klimmen, maar dat beperkt de hoeveelheid die ik leer, wat op zijn beurt beperkt hoeveel mijn clan zal evolueren als generaties sterven en hun kennis doorgeven en vaardigheden.

Er is geen goede manier om te spelen, wat betekent dat er geen verkeerde manier is om te spelen, wat betekent dat ik de motivatie moet vinden om door te gaan en te groeien binnen mijn eigen ambitie. Verwacht niet dat nummers omhoog gaan als je nieuwe dingen probeert; er zijn geen scriptmissies en weinig geleide feedback na de eerste paar minuten van het spel. Dit allemaal zorgt er voor dat ik zelf uit moet zoeken wat ik moet doen. Instinct heeft me vaak geholpen om verder te komen en te overleven.

Het proberen uit te leggen van de vele systemen van Ancestors zou een te grote taak voor een review zijn, en om eerlijk te zijn, begrijp ik er niet goed genoeg van om het te proberen, zelfs na ongeveer 12 uur speelplezier. De sterkste motivatie die ik vond om nieuwe dingen te proberen was verveling – en dat bedoel ik op een vleiende manier.  Ik zou in de buurt van mijn clan kunnen blijven eten, drinken en slapen als een tevreden mensachteling zolang als ik zou willen, maar waarom zou je zo’n soort spel spelen als je niet op avontuur wil gaan?

Dus begin ik mijn “intelligentie” te gebruiken om nieuwe plaatsen te kiezen om te verkennen en nieuwe items om mee te communiceren, en opeens gebeuren er dingen. En ik kan iets meer doen. En dan nog een beetje meer. En dan kan ik sterven, hoewel de dood geen tragische gebeurtenis is in Ancestors; het is een onvermijdelijkheid en het zal eerder komen naarmate ik mijn begrip van de wereld om me heen probeer uit te breiden. Dan, in de volgende generatie, zal mijn clan iets meer begrijpen, en in staat zijn om zich nog verder uit te rekken.

Een spel spelen dat zoveel dingen verbergt, kan frustrerend zijn, maar het kan ook spannend zijn. Hier is een kleine hint: je moet waarschijnlijk altijd er voor zorgen dat je een baby op je rug draagt.

Zelfs het bedieningsschema – ontworpen voor gamepads, geen muis en toetsenbord – is even wennen, met de nadruk op lange houdingen en getimede releases. Ik bracht meer tijd door dan ik wil toegeven dat ik probeerde uit te vinden hoe te paren met andere leden van mijn clan om baby’s te maken; de enige echte faalvoorwaarde is de volledige vernietiging van je sociale groep. Zolang er nieuwe leden zijn, kan de clan doorgaan.

Ik wil echter niet overleven om te overleven; Ik wil leren, groeien en aanpassen. Het voelt goed wanneer ik een nieuwe vaardigheid krijg, zelfs als die vaardigheid lachwekkend eenvoudig is in vergelijking met de vaardigheden in de meeste games. Vreemd genoeg is het wisselen van items van de ene naar de andere hand heel belangrijk.

Het is een verfrissende ervaring, en ik heb het gevoel dat sommige spelers snel zullen opgeven – ik kan niet zeggen dat ik de spelers die dat doen de kan schuld geven – terwijl anderen geobsedeerd raken door te proberen te achterhalen wat er in godsnaam aan de hand is, zelfs als er geen geweldige reden is om elke generatie voorbij een bepaald punt te duwen. Het kan ook verontrustend zijn hoe weinig keuzevrijheid de andere mensachtigen vertonen tot ik het overneem, en hoe weinig instinct we in het algemeen lijken te hebben. Als ik niet het voortouw neem bij het maken van baby’s of het verkrijgen van territorium, wordt de clan een inerte groep mensachtigen die min of meer wachten om te sterven.

Maar zelfs de volledige dood van mijn clan betekent niet dat ik verloren heb. Het betekent gewoon dat mijn evolutie strategie niet succesvol was. Ik kan altijd opnieuw beginnen in Ancestors en een beetje meer begrijpen van wat ik moet doen.

Ancestors: The Humankind Odyssey

€40,00
7.5