2019-borderlands-3-cy-1920x1080

Review: Borderlands 3

Na Borderlands: The Pre-Sequel, een teleurstellende spin-off uitgebracht in 2014, is Borderlands 3 een welkome terugkeer voor de franchise. De game herenigt fans met de kerngroep van gedenkwaardige hoofdpersonen uit de eerste twee games en levert de chaos loot-shooting ervaring waar de serie om bekend staat. Borderlands 3 brengt veel dingen naar voren die de eerste twee games speciaal maakten, maar brengt daarbij ook een paar van dezelfde struikelblokken met zich mee. Er zijn echter merkbare verbeteringen in de game, omdat Borderlands 3 extra vrijheid biedt in hoe je wilt spelen.

Borderlands 3 speelt zich af zeven jaar na de gebeurtenissen van Borderlands 2 en sluit de meeste verhalen af ​​die in de eerdere games zijn vastgelegd, terwijl het ook extra dingen teased die in de toekomst kunnen worden verkend.

Als een van de vier Vault Hunters – Zane de agent, Amara de sirene, Moze de schutter of FL4K de beastmaster- word je aangeworven in de Crimson Raiders, de militie die de samenleving verdedigt die op de bandiet is gevonden- gevulde woestenijplaneet van Pandora. Onder leiding van Lilith, een voormalige Vault Hunter, zijn de Crimson Raiders ten strijde getrokken met Tyreen Calypso en haar tweelingbroer Troy, die hun invloed als populaire videostreamers gebruiken om hun cultus te overtuigen om hen te helpen de immense macht te vinden die in geheime kluizen wordt gevonden verspreid over het universum. Het verhaal begint een beetje traag, maar begint snel aan het einde van de eerste act en vertraagt ​​zelden op weg naar de grote finale. Looten en schieten zijn nog steeds de focus van Borderlands 3, maar de campagne levert ook een redelijk goed geschreven verhaal.

Borderlands 3 biedt meer flexibiliteit dan ooit tevoren om het gewenste type personage te maken. Voor de eerste keer in de serie hebben de Vault Hunters allemaal een actieve vaardigheid gekoppeld aan elk van hun drie respectieve skill trees. Amara, bijvoorbeeld, kan Phaseslam uitrusten om enorme schade op korte afstand aan te richten, Phasecast om door vijanden van ver te scheuren, of Phasegrasp voor crowd control of haar elementaire vaardigheden op één doel te concentreren. Met perks van alle drie de skill trees, kan je elk van deze vaardigheden op een zinvolle manier ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld het effectgebied van Phaselam van Amara iets preciezer wilt maken, kun je dit veranderen met perks in zowel de Brawl- als Fist of the Elements-skill trees, zodat de vaardigheid Amara transformeert in een zwevende spin dat een enorm veel vuur damage doet.

Als gevolg hiervan is het voor jou en een vriend vrij eenvoudig om als hetzelfde personage te spelen, maar volledig verschillende builds en rollen op het slagveld te hebben. Deze toegevoegde vrijheid maakt het ook veel haalbaarder en dus leuker om de campagne van Borderlands 3 volledig solo te spelen in vergelijking met eerdere games in de franchise, omdat je niet beperkt bent tot vastgestelde klassenbeperkingen op basis van je Vault Hunter-keuze. Je hoeft het natuurlijk niet alleen te doen – en Borderlands 3 maakt coöperatie zelfs meer de moeite waard.

De vrijheid om je ideale uitrusting te bouwen reikt verder dan de skill trees van je Vault Hunter. Borderlands 3 maakt duidelijk onderscheid als het gaat om de fabrikant van elk pistool. Voordat je zelfs een nieuw vuurwapen loot, zal het kijken naar welk bedrijf het heeft gemaakt je het meeste vertellen over wat je moet weten over wat het kan doen. Maliwan-wapens zijn tamelijk zwak, maar elk wapen schiet bijvoorbeeld elemental kogels, waardoor je gemakkelijker schilden kunt elektrocuteren, pantser kunt verwoesten of door vlees kunt branden, terwijl een Hyperion-vuurwapen een krachtveld voor je optilt terwijl je richt en nauwkeuriger wordt terwijl je de trekker overhaalt. Het zijn kleine wijzigingen om elk type pistool verder te differentiëren, maar deze nieuwe fabrikanteffecten maken het een stuk eenvoudiger om gespecialiseerde uitrustingen te bouwen die de voordelen die je kiest kunnen vergroten.

Maar bovenal zijn de wapens gewoon leuk om te schieten. Het is misschien geen verrassing, gezien het feit dat onderscheidende vuurwapens sinds het begin het brood en de boter van de franchise zijn geweest, maar Borderlands 3 heeft nogal wat unieke wapens die een breed scala aan plezierige effecten bieden. Sommigen hebben werkelijke gameplay-veranderende vertakkingen, zoals een sluipschuttergeweer dat kan veranderen in een normaal geweer. Maar Borderlands 3 heeft ook geweren die gewoon speels eigenzinnig en raar zijn – die je beledigen en plagen voor je prestaties of gewoon meer geweren schieten. En je verwerft nieuwe vuurkracht in een bevredigend tempo, waarbij regelmatig nieuwe loot valt van de sterkere vijanden in de groepen die je tegenkomt.

Zelfs zonder de loot is het verslaan van vijanden in gevechten bevredigend. Een onbeschermde vijand in het hoofd schieten beloont je met hun schedel die uitbarst in een bevredigende bloesem van bloed en bloed. Als je die laatste headshot niet landt, gaan vijanden meestal uit met een laatste strijdkreet – variërend van zielige kreten om redding tot humoristische beledigingen – en de game herhaalt lijnen niet vaak genoeg om oud te worden. Gevecht is nooit saai, met je gekozen Vault Hunter die grappige of cool klinkende one-liners schreeuwt in de korte momenten dat je herlaadt en je weg naar je volgende slachtoffer maakt.

Hoe vermakelijk het gevecht van Borderlands 3 ook is, het plezier dat je vindt in de vrijheid om te vechten zoals je wilt, wordt af en toe onderbroken door de structuur van boss fights, een traditioneel probleem voor de franchise. Veel van de bazen zien er cool uit en hebben ongelooflijke themamuziek, maar ze komen allemaal neer op dezelfde strategie: schiet op de zwakke plekken, ren van of spring over aanvallen en herhaal. Je kunt wat cheaten door je in een onbereikbare hoek te verstoppen en langzaam weg te brokkelen op de zwakke plek van de baas, maar dat is ook niet zo leuk omdat vrijwel elke baas in het spel een grote healthpool heeft en veel van de latere bullet sponges zijn.

De nieuwe klim- en slide bewegingen stellen je in staat om beter door omgevingen te navigeren en zo bepaalde aanvallen uit de weg te ruimen, maar beide mechanics zijn beter geschikt voor het weven tussen de verspreide vuurgevechten met normale vijanden, niet het geconcentreerde bombardement van de bazen. Verschillende boss fights zijn frustrerend moeilijk om alleen aan te pakken, tot het punt dat ze allemaal lijken op herhaalde suggesties dat je Borderlands 3 met minstens één andere persoon zou moeten spelen. Met twee of meer spelers kun je om de beurt elkaar nieuw leven inblazen, waardoor het makkelijker wordt om langer mee te gaan. Maar simpelweg proberen een sterke vijand te overleven is niet hetzelfde plezierige effect van de met chaos gevulde vuurgevechten van de rest van het spel. Je voelt je meer als een badass die rond rent en een enorm assortiment verschillende vijanden neerschiet dan dat je je verstopt achter dekking en wacht tot de baas stopt met je aan te vallen, zodat je veilig een paar schoten kunt afvuren.

Gelukkig vormen boss battles slechts een klein deel van de algemene campagne van Borderlands 3. Het grootste deel van het verhaal gaat je de strijd aan met de schijnbaar nooit eindigende cultusband van de Calypsos of de legers van de bedrijfssponsors van de tweeling terwijl je racet om de stukjes van de sleutels te vinden om kluizen in het universum te openen. Je reis brengt je ver voorbij de planeet Pandora en biedt kansen voor nieuwe soorten gevechtsontmoetingen in een serie die grotendeels draait om wijd open woestijnen vol bandieten of fabrieken vol robots. De jungles van Eden-6 bevatten bijvoorbeeld een assortiment gevaarlijke dieren in het wild met verschillende jachtgebieden en de lage zwaartekracht van een Maliwan-ruimtestation dat rond de planeet Promethea cirkelt. Bepaalde wapens hebben ook meer nut in bepaalde omgevingen, zoals een explosieve paddestoelachtige granaat die krachtiger wordt wanneer deze in water wordt gegooid. Dat is gemakkelijker om vaker te doen in de moerassen van Eden-6 dan de zandduinen van Pandora. In de campagne van Borderlands 3 stuiter je om de paar uur heen en weer tussen planeten, waardoor elke omgeving niet saai wordt en je ook wordt aangemoedigd om nieuwe speelstijlen, strategieën en wapens te blijven gebruiken.

Zelfs als Borderlands 3 je ver buiten het bereik van Pandora brengt en je gloednieuwe bondgenoten en nooit eerder geziene bedreigingen tegenkomt, staat de originele cast van personages die de avonturen vanaf het begin hebben gedefinieerd, nog steeds op de voorgrond, en de verhaal is er beter voor. Of je nu al lang fan bent of niet, het is de connectie met de Crimson Raiders die je motivatie vormt om door de campagne te vechten. De helden van Borderlands zijn niets als ze niet stoer zijn, en die trend zet zich voort in deze nieuwste aflevering – het transformeren van de bonte crew van outlaws in een familie waarmee je een verwantschap voelt. Je verbinding met de Crimson Raiders blijft ook bij elke missie groeien, omdat – dankzij het ruimteschip Sanctuary III – de hele groep tijdens je reis bij je is.

Nieuwkomer Tyreen is duidelijk een slecht persoon, maar het verhaal van de campagne geeft je nooit een dwingende reden waarom je haar zou willen vermoorden om haar voorgoed te stoppen. Lilith herinnert je er graag aan dat de plannen van Tyreen uiteindelijk Pandora zouden vernietigen, maar Borderlands 3 introduceert een aantal planeten die een voorkeur hebben voor vestigingen. Tyreen, en dus Troy, komen nooit neer op een geloofwaardige dreiging waarvan je het gevoel hebt dat je ze moet stoppen, dus de Calypso-tweeling voelt in plaats daarvan als de primaire bron van veel van de komische opluchting van Borderlands 3, geen schurken die moeten worden gestopt.

En wat een conclusie is het. Borderlands 3 heeft een paar struikelblokken als het gaat om boss fights, maar deze gevechten worden overschaduwd door de lonende gunplay van de game en overdreven humor. Het karaktergedreven verhaal van de game fungeert als een bevredigende finale voor de loot-shooter-franchise, en de nieuwe mechanica en functies – vooral de herwerkte skill trees en effecten van de wapenfabrikant – geven je veel keuzevrijheid in hoe je er doorheen wilt spelen . Als je nog nooit een fan van de franchise bent geweest, is het onwaarschijnlijk dat Borderlands 3 genoeg dingen anders doet om van gedachten te veranderen, omdat de game het beste uitblinkt in het doorgaan met wat de serie altijd heeft gedaan.

Borderlands 3

€59,99
9