thumb-1920-1098162

Review: Call of Duty: Black Ops Cold War

Na een paar dagen met Call of Duty: Black Ops Cold War, heb ik de campagne twee keer doorgespeeld om beide eindes te zien, heb ik wat tijd in multiplayer doorgebracht en heb ik Zombies gespeeld.

Zoals elke Call of Duty-campagne is Cold War theatraal. Vanaf de jaren 80 thema montage dat de campagne opent naar een Vietnam flashback set naar Steppenwolf – samen met veel explosies, helikopter crashes, en slo-mo shootouts. Het werkt grotendeels met de inherente over-the-top aard van een Black Ops-verhaal, en hoewel sommige stukjes een beetje gek kunnen zijn, is het zowel gemakkelijk als leuk om in gelijke mate deel te nemen aan het spionagedrama en enorme vuurgevechten.

Dat is gedeeltelijk te danken aan een goede komische timing in de dialoog, die helpt voorkomen dat de meeste scènes als te zelfernstig overkomen. Je krijgt tijdens de campagne ook veel keuze, inclusief optionele zijmissies, of je bepaalde antagonisten wilt doden of vangen, en verschillende dialoogopties die variëren van goede karma tot slechte karma. Hoewel de meeste beslissingen het algehele verhaal niet wezenlijk beïnvloeden, vond ik het leuk om met ze te spelen en terug te gaan naar vorige niveaus om de meer chaotische opties te proberen, zoals een vijandelijke spion van een gebouw gooien in plaats van hem gevangen te nemen.

De meeste niveaus bieden je ook meerdere opties in termen van je aanpak om te vechten, en sommige zijn zelfs verantwoordelijk voor blunders van jouw kant. Een vroege missie geeft je bijvoorbeeld de opdracht een doelwit te vermoorden voordat hij aan boord van een vliegtuig gaat en wegkomt. Je zult de moord toch verpesten, maar de eerste keer dat ik het deed, was ik te traag en kreeg ik niet eens een schot voordat hij begon te ontsnappen; de tweede keer deed ik het “correct” en schoot op hem, maar het schot raakte iemand anders en het doelwit ontsnapte toch. Ook al verloopt de scène hoe dan ook op dezelfde manier, de illusie van flexibiliteit maakt de campagne van de Koude Oorlog in ieder geval dynamisch en opwindend.

Simpele stealth-mechanica dragen bij aan dit gevoel. De meeste missies hebben op zijn minst enige stealth, wat betekent dat je uit het zicht blijft, vertrouwt op stille takedowns en vervolgens een lichaam verbergt voordat iemand het kan vinden. In sommige gevallen had ik het gevoel dat ik met meer wegkwam dan ik realistisch gezien zou moeten hebben, vooral als ik iemand luid achter iemand anders neerstak. Maar er zijn een paar missies die bevredigende spanning creëren, alsof je op elk moment betrapt zou kunnen worden op je spionagezaken als je niet snel en voorzichtig bent.

Het levelontwerp is gebruikelijk voor Call of Duty, met duidelijke doelen en mooie sets. Verborgen intel en af ​​en toe een optionele doelstelling mengen het een beetje en moedigen je aan om plaatsen te verkennen zoals een goed gerealiseerd Oost-Berlijn of een slimme en creatieve Sovjet-trainingsfaciliteit. Eén niveau valt echter echt op als een etalage voor zowel stealth als keuzevrijheid, waardoor je de vrije hand hebt in een KGB-gebouw en meerdere opties hebt om je doel te bereiken. Ik bracht meer tijd door in deze missie dan in alle andere, verkende alle mogelijkheden en sloop naar beperkte gebieden om te zien wat er achter elke deur zat.

Je hebt natuurlijk volop mogelijkheden om hard te gaan, en het schieten is net zo fijn als altijd. Ik zal nooit genoeg krijgen van de bevredigende dreun die een moord bevestigt, of ik nu een sluipschuttersgeweer of een minigun van een aanvalshelikopter gebruik. Wapens zijn responsief en onderscheiden van elkaar, en op PS5 onderscheiden de adaptieve triggers van de DualSense-controller het ene wapen verder van het volgende. Koude Oorlog vermijdt grotendeels specifieke gebeurtenissen uit het echte leven in zijn missies en het algemene verhaal – althans voor zover ik weet – en gebruikt in plaats daarvan de achtergrond van de Koude Oorlog en de gijzelaarscrisis in Iran om een ​​gevoel van plaats en een belangrijk conflict te creëren (hoewel de CIA geen onbekende is in illegale en twijfelachtige operaties zoals die in missies van de Koude Oorlog). Een bizarre inbreuk op het echte leven komt in de vorm van Ronald Reagan, die alleen in een korte scène aan het begin en via een paar stemlijnen tegen het einde van het spel verschijnt. Hoewel de reproductie van zijn gelijkenis en manier van spreken onmiskenbaar opvallend is – een technische prestatie om zeker te zijn – komt hij over als een vreemd goedaardige opa in een kamer vol ruig pratende, kettingrokende badasses die discussiëren over illegale militaire operaties. Het heeft heel weinig te maken met Reagans echte buitenlandse of militaire beleid, en hij heeft zelf echt geen invloed op het traject van het verhaal van de Koude Oorlog. Hij had net zo goed een algemene president kunnen zijn in elk Amerikaans politiek drama, en zijn uiterlijk springt eruit als een poging om ‘realisme’ in een verder fantastisch verhaal te dwingen.

De grootste misser van de Koude Oorlog, in termen van verhaal, is dat de Verenigde Staten heel weinig spijt hebben over de ingebeelde kwalen. Zonder al te veel in detail te treden, is de VS uiteindelijk verantwoordelijk voor de belangrijkste (en volledig fictieve) kwestie die centraal staat in de campagne van het spel, allemaal vanwege een absoluut waanzinnige anti-Sovjetstrategie die mis is gegaan. De belangrijkste zorg van de hoofdrolspelers is dat de VS de schuld krijgt van de manier waarop de Sovjets dit in hun voordeel gebruiken, in plaats van dat de VS zich inderdaad in de eerste plaats schuldig heeft gemaakt aan een grote blunder van het buitenlands beleid en de schending van de mensenrechten.

Het is duidelijk dat een kernthema van het verhaal van de Koude Oorlog is dat dingen ingewikkelder zijn dan alleen goed of kwaad, en de manieren waarop dit vervolg de originele Black Ops speelt, onderstrepen dat. Maar zoals veel Call of Duty-verhalen, gebaart het alleen op een groter punt en stopt het om het te halen. Het is over het algemeen een leuk actiefilmverhaal dat absoluut de typische Black Ops-wendingen en bochten levert, maar uiteindelijk zijn meer interessante en relevante vragen terugdraait – hoewel ik de hele duur volledig in het verhaal was geïnvesteerd.

Zoals bij elke Call of Duty-game, is de standaardmode van 6v6-multiplayer-modi terug. Er valt niet veel te zeggen over de modi zelf dat nog niet eerder is gezegd; ze zijn het brood en de boter van de CoD-ervaring voor meerdere spelers, en het was niet nodig om te repareren wat niet kapot is. Ik moet meer tijd aan het menu besteden om te zien hoe ze van modus naar modus gaan, maar ik ben tot nu toe geen flagrante spawn- of balansproblemen tegengekomen.

Combined Arms, een op doelen gebaseerde modus waarin voertuigen prominent aanwezig zijn, is tot nu toe mijn favoriet van de nieuwe modi, grotendeels dankzij een van de kaarten. Op de kaart, Armada genaamd, neem je het op tegen een ander team over verschillende schepen, met kabelbanen die de verschillende gebieden met elkaar verbinden. Je kunt zwemmen als je wilt, maar je kunt ook een jetski of een grotere boot nemen die is uitgerust met een geschutskoepel. Beslissen welke methode je moet gebruiken op weg naar een doel is echt leuk, en het is ook een gemakkelijk te lezen kaart met sterke zichtlijnen over lange afstanden over schepen en veel gebieden in de buurt van elk schip.

De andere Combined Arms-map die ik speelde, Cartel, is minder succesvol met zijn voertuigen. Terwijl de schepen en jetski’s van Armada je een efficiënte manier geven om door een watergebaseerde kaart te navigeren (en er een element van dwaasheid aan toevoegen), dienen de motors van Cartel niet veel anders dan iedereen op je positie te wijzen. En hoewel de voertuigen op waterbasis gemakkelijk te besturen zijn – je hoeft alleen maar de analoge joysticks te gebruiken om te bewegen zoals normaal – hoopte ik dat de motors strakker bestuurd werden om te kunnen rijden bij de hobbelige wegen en kleinere ruimtes op Cartel.

Fireteam: Dirty Bomb, een andere nieuwe modus, lijdt onder het gewicht van het grote aantal spelers. De modus voor 40 spelers is geen Battle Royale, maar het leent ideeën van Battle Royale-games, waaronder uit een vliegtuig stappen en tegen een flink aantal teams van vier spelen. Het mist echter de inzet die dit rijk van Battle Royale opwindend maakt. Je kunt keer op keer respawnen na een korte afkoelperiode, en de doelen zijn verspreid over de kaart – wat betekent dat het nooit helemaal duidelijk is naar welke je moet gaan en waar andere teams zich ten opzichte van jou kunnen verplaatsen. Het is gemakkelijk om geflankeerd te worden door meerdere teams, omdat je niet zeker weet waar ze waarschijnlijk vandaan komen, wat tot frustratie leidt. Dat gezegd hebbende, ik moet zeker meer tijd besteden aan deze modus.

Call of Duty: Black Ops Cold War

€69,99
8