cat-quest-3-promo-art-crop

Review: Cat Quest 3

Na twee avonturen in een middeleeuws fantasie-universum, brengt Cat Quest 3 ons een frisse wending met een piratenthema.

Als een derde album van een band die op zoek is naar vernieuwing, duikt Cat Quest 3 in de wereld van de Purribean en biedt een speelse mix van actie-RPG-elementen met een vleugje piratenromantiek.

Het avontuur begint met een dramatische scène waarin de Pi-Rat King een schip tot zinken brengt. De enige overlevende is een klein kitten in een mandje, dat wordt gevonden door de geest van Captain Cappey. Deze geest helpt je op weg naar volwassenheid en begeleidt je als je de wijde wereld van de Purribean verkent. Je nieuwe rol als piratenkapitein betekent dat je niet alleen op avontuur gaat, maar ook postbezorging en andere nobele taken uitvoert naast het overwinnen van vijanden en het vinden van schatten.

Een van de opvallendste toevoegingen aan Cat Quest 3 is het scheepscombat. Hoewel dit een leuke verandering van pace biedt, blijft het relatief oppervlakkig. De auto-aim van je kanonnen voelt meer als een luchtgevecht met vliegtuigen dan als een klassieke zeeslag. Dit kan soms frustrerend zijn, vooral omdat je je schip pas kunt repareren nadat het volledig is vernietigd, wat het gevoel van beheersing vermindert. De schepen hebben een duidelijk draaicirkel en momentum, en de upgrades voegen een laag van strategische planning toe.

De meeste actie vindt nog steeds plaats op het land, met een RPG-wereld die herkenbaar is uit de vorige games. De gevechten zijn eenvoudig en direct, met een hoofdwapen en een secundair wapen zoals een pistool of staf. Je kunt tot vier spreuken uitrusten die worden opgeladen door je reguliere aanvallen. Hoewel de gevechten niet zo moeilijk zijn als in Dark Souls, bieden ze voldoende uitdaging en variatie, vooral tijdens bossgevechten die je dwingen om je strategieën aan te passen.

Het loot-systeem is eenvoudig maar effectief. Je verzamelt verschillende hoeden, wapens, en andere uitrusting. In plaats van willekeurige stat-rolls, verbeteren dubbele items je bestaande uitrusting. Het is een no-nonsense benadering die de focus op de actie en avontuur houdt, zonder te verdwalen in complexe lootmechanismen.

De co-op modus voegt een leuke dynamiek toe aan de game. Samen met een vriend kun je de strijd aangaan en je uitrusting delen. Het is een handige manier om de moeilijkheidsgraad te verlagen en samen te werken aan verschillende elementen. Een opvallend detail is dat je slechts één schip hebt, wat kan leiden tot wat chaotische situaties, maar het is een kleine prijs voor de samenwerking die je krijgt.

Naast de hoofdverhaallijn, die je door een zoektocht naar de Pi-Rat King leidt, zijn er tal van zijmissies en optionele kerkers. Deze variëren van het bezorgen van post tot het vangen van vis en het verzamelen van boeken. De humor en woordspelingen zijn een constante aanwezigheid, met een fijne dosis foreshadowing en verwijzingen naar eerdere delen van de serie.

Cat Quest 3 is een charmante en onderhoudende uitbreiding van de serie. Het biedt een frisse piratenthema, een boeiende verhaallijn, en een solide gameplayervaring, zowel op zee als op land. Ondanks enkele beperkingen in het scheepscombat en het parry-systeem, maakt de toegankelijkheid en de speelse aanpak van de game het een waardevolle ervaring voor zowel nieuwe als terugkerende spelers. Het is een avontuur dat perfect balanceert tussen vernieuwing en vertrouwde elementen, waardoor het een geweldige keuze is voor fans van de serie en voor iedereen die op zoek is naar een luchtig, maar uitdagend RPG-avontuur.

Cat Quest 3

€ 19,99
7.5