apps.47657.13855990411716891.ece75bda-ebf6-48c9-90f0-68448c37b572

Review: Dirt 5

Dirt 5 is niet zo’n spel dat je vanaf het begin op het puntje van je bank houdt. Vanwege genuanceerde bedieningselementen en bredere vaardigheden, heeft het een beetje tijd nodig om al zijn ongelooflijke potentieel te laten zien. Vanaf hoofdstuk 2 zul je genieten van elke race waaraan je deelneemt. Gevarieerde locaties, een behoorlijk aantal voertuigen, verschillende circuits en dynamisch weer werken allemaal samen om van Dirt 5 een levende, verfrissende ervaring te maken.

Als je echter van deze game wilt genieten, moet je openstaan ​​voor veranderingen in de serie – vooral veranderingen die gericht zijn op een groter publiek. Dirt 5 zal niet jouw type spel zijn als je op zoek bent naar een ervaring als Dirt 4. Het lijkt in veel opzichten niet eens op Dirt 3, hoewel je de game wel leuk zou vinden als je een aantal goede tijden hebt gehad met het derde deel van de serie. Simpel gezegd, het behandelen van Dirt 5 als vervolg op Dirt 4 is als het aankondigen van Forza Horizon 4 als vervolg op Forza Motorsport 7. Je zou het in eerste instantie niet cool vinden. maar als je de verandering van richting accepteert, zal het spel zijn vruchten afwerpen.

Dirt 5 gaat niet diep in op de details, en dat is het belangrijkste verschil tussen de nieuwe Dirt en de vorige games. Je kunt je auto’s niet eens upgraden. Maar het biedt een gevarieerde playground om te proeven van elk offroad-toernooi in de wereld dat je misschien opwindend vindt. Elk racesegment in de game heeft zijn eigen klasse auto’s en baanomstandigheden. Naarmate je verder komt in het spel, zul je een aantal onderdelen tegenkomen die plaats bieden aan twee of drie soorten autoklassen.

De game heeft het beste baanontwerp dat ik in een racegame heb gezien sinds Forza Horizon 4. Het biedt veel verschillende tracks in meerdere landen over de hele wereld, en elk heeft zijn eigen identiteit. Tracks zijn zo precies ontworpen dat je eerst elke hoek moet leren voordat je je concentreert op het winnen van de race. Zoals je je kunt voorstellen, zijn point-to-point- tracks (waar de race begint bij punt A en eindigt bij punt B, en je nooit twee keer dezelfde weg aflegt) de meest uitdagende, en ze kunnen al je inspanningen verpesten. einde van de weg met een plotselinge bocht.

Niet alleen is de selectie van wegen fantastisch in Dirt 5, maar ook de ontwikkelaars hebben fantastisch werk geleverd door de graphics van elk circuit te ontwerpen. Zelfs zonder ray-tracing op de huidige generatie consoles ziet de wereld van de game er prachtig genoeg uit om de grafische kracht van de franchise naar huis te brengen.

Dynamisch weer is een echt beest in Dirt 5 dat races op meerdere manieren beïnvloedt. Allereerst is er niets dat je hart zo sneller doet kloppen als de onverwachte weersveranderingen tijdens elk toernooi. Ten tweede kan de uitdagingsdynamiek volledig verschuiven als gevolg van gevaren voor het milieu, bijvoorbeeld slecht zicht als gevolg van een plotselinge zandstorm.

In het geval van voertuigvariatie is Dirt 5 niet zo gevarieerd als Forza Horizon 4 of Need For Speed ​​Heat. Elke klasse heeft, afhankelijk van het type, maximaal zes auto’s, waarvan sommige slechts één model hebben. Als je elke klasse leuk vindt, zul je genieten van je tijd met Dirt 5 zonder je zorgen te maken over het aantal auto’s, aangezien je niet lang in een enkel segment in het spel zou blijven hangen.

Dit is waarschijnlijk de plek waar de meest recente seriewijzigingen in Dirt 5 het meest pijn hebben gedaan. Als het spel je in staat zou stellen je auto te tweaken met nieuwe onderdelen of de verschillende parameters aan te passen, zouden spelers voertuigen langer kunnen blijven gebruiken. Maar nu je jouw auto niet kunt aanpassen, behalve het tekenen van een nieuwe kleurstelling, kan je jouw auto eerder beu worden dan verwacht.

Een ander ding dat bijdraagt ​​aan het probleem met de lage beschikbaarheid van auto’s, is het ongebalanceerde voortgangssysteem van de game. Hoewel de vaardigheids- en reputatiepunten die je voor elke race krijgt redelijk lijken, lijkt het geld dat je verdient na het winnen van elke competitie te hoog, en het genereert wat problemen in het spel. Vaker wel dan niet, heb je al het geld om de beste en snelste auto in een specifieke klasse te kopen, zelfs voordat je deze ontgrendelt. Wat nog belangrijker is, als je de beste auto in een klasse hebt, waarom zou je dan geld uitgeven aan een auto van een lagere klasse van dezelfde groep als je gemakkelijker kunt winnen met wat je al hebt?

De AI van je tegenstanders in Dirt 5 is precies hetzelfde als de naam van de moeilijkheidsgraad. Als je bijvoorbeeld “Very Hard” kiest, bereid je dan voor op een wedstrijd die heel moeilijk te winnen is. Zelfs met de aanvankelijke onevenwichtige fase vóór de eerste update, was het een uitdaging om de meeste races van het spel met de hoogste moeilijkheidsgraad te winnen, hoewel sommige toernooien zoals Pathfinder zo gemakkelijk te verslaan waren – en dat zijn ze nog steeds.

Technisch gezien hebben de ontwikkelaars nog veel op hun bord voordat de game als ‘gepolijst’ kan worden beschouwd. Tijdens mijn playthrough kreeg ik te maken met aanzienlijke framedalingen in drukke scènes, ook al had ik het prestatieniveau ingesteld op ‘Betere framesnelheden’. Bovendien kon ik de Fotomodus niet testen vanwege een bug die me uit het spel gooide elke keer dat ik probeerde een foto te maken met behulp van de functie.

Dat gezegd hebbende, de beelden in  Dirt 5 zijn nog steeds ongelooflijk. Soms, ongeacht mijn positie, staarde ik gewoon naar de modder op de grond en de realistische fysica ervan elke keer dat er een auto overheen reed. Zoals eerder vermeld, heeft de game nog geen ray tracing-effect op de huidige generatie consoles, maar reflecties op het ijs en water zijn verbluffend. Zelfs de buitenkant van de rails heeft op elke locatie een prachtig design. Zoals ik al eerder zei, voelt Dirt 5 aan als een levende ervaring, en dat is een schitterende prestatie. Daarnaast is het geluidsontwerp van Dirt 5 en de muzieksmaak van de ontwikkelaars is fantastisch. Je kunt alle soorten rockmuziek van verschillende bands over de hele wereld vinden in de soundtrack van de game, en het voelt opwindend wanneer die muziektracks worden gecombineerd met het gebrul van de in-game automotoren.

Al met al, is Dirt 5 een inhoudrijke, diverse arcade-racegame die anders is dan alle andere racetitels van dit jaar. De nieuwe richting van Codemasters in de Dirt- franchise is misschien niet wat ervaren offroad-enthousiastelingen hadden verwacht. Toch vervult Dirt 5 zijn missie om uit te breiden naar een breder publiek met boeiende arcade-achtige gameplay, en zet de serie een opwindend nieuw pad in.

Dirt 5

€64,99
8