34db069bbe7c820b006fdf4ffb894e50

Review: EA Sports College Football 25

EA Sports heeft het schijnbaar onmogelijke bereikt: ze hebben NCAA Football 14 succesvol nieuw leven ingeblazen, tien jaar en twee consoles later.

Niet alleen hebben ze het met vertrouwen hersteld, maar ze hebben het ook op spectaculaire wijze gedaan. College Football 25 is nu een van de gaming-titels die consoles in hun eentje kunnen verkopen, en ik verwacht dat het de best verkochte sporttitel aller tijden zal worden.

Om volledig te waarderen wat EA Sports heeft gedaan, moet je de erfenis van eerdere console-gebaseerde college football-games begrijpen. De fanbase was zo toegewijd aan het genre dat ze decennialang zorgvuldig aangepaste roosters maakten, zo loyaal dat college football-games van de vorige generatie verzamelobjecten werden vanwege hun schaarste.

Als je nieuw bent in de hele Amerikaanse college football-obsessie, is het bijna religie voor meer dan honderd steden in het hele land elke zaterdag. In geselecteerde locaties in de Southeastern Conference kan het betekenen dat honderdduizenden mensen samenkomen in een stadion om dagen van tevoren te tailgaten en wedstrijden bij te wonen, met fans die zo toegewijd zijn dat ze letterlijk aflezingen op de richterschaal genereren door de intensiteit van hun gejuich. Rivaliteiten zijn fel en historisch, pracht en praal zijn ongeëvenaard, en tradities zijn misschien wel als geen ander in welke sport dan ook.

Dus dat EA Sports de moed had om deze titel aan te pakken, is geen geringe prestatie. Verrassend genoeg hebben ze een echt authentieke college football-ervaring gecreëerd in plaats van een reeks universiteitsskins voor Madden. College Football 25 zal fans van hun favoriete school en de sport van oor tot oor laten glimlachen.

Zelfs de diehards van NCAA Football 14 zullen College Football 25 als een enorme upgrade beschouwen. Dankzij recente naam-, beeld- en gelijkenisovereenkomsten (NIL) die college spelers betalen in plaats van alleen universiteiten, lijken spelers voor het eerst in een college sporttitel qua naam, uiterlijk en speelvaardigheden op hun werkelijke naamgenoten. Dit is zo’n grote vooruitgang voor dit genre, het kan niet genoeg benadrukt worden.

Bovendien heeft EA elk stadion en hun verlichting tot in detail nagemaakt, evenals de tradities van elk team bij het binnenkomen, op het veld en na het spel, kreten van het publiek, bandmuziek, aankondigingen via het openbaar adres en muziekselecties, spelersvieringen, en nog veel meer. Visueel en auditief is alles oogverblindend mooi. Zaterdagavond in Death Valley (Tiger Stadium) is hier in al zijn glorie vanaf de start van het spel tot het einde.

Het commentaar is ook geweldig, met alle mainstream ESPN-omroepers die bekend zijn bij college football-fans. Elke play-by-play nuance is bijna perfect, tot team- en spelerreferenties, tijd van de dag en weer, en het verloop van het spel. Niets is standaard, maar herhalingen komen wel voor.

Thuisvoordeel betekent iets en is altijd aanwezig. Publiek lawaai zal de tegenstander verstoren, het stadion laten trillen en routes in de war brengen.

Misschien wel het meest indrukwekkende aspect van College Football 25 zijn de authentieke playbooks. Ik ben verbaasd over hoe perfect deze zijn, met intelligente spelaanbevelingen die zowel de speelstijl als elite spelersroutes maximaliseren. Het is absoluut geen Madden in hoe de spellen zich ontvouwen. Langeafstandspassing-duels zijn niet de norm in College Football 25… behalve misschien op het Smurf Turf van Boise State en het bijbehorende playbook.

Belangrijk is dat het college football-gevoel ook weerspiegeld wordt in de uitvoering van de nu bekende Frostbite-engine. Alles presenteert zich zwaarder dan Madden, met spelerinteracties, snelheidsbochten, blokkeren en routes die meer in lijn zijn met de bedachtzame aard van college versus pro football tempo. Verwacht gemiste schoppen, gemiste passes, iets langzamer accelererende atleten (hoewel de turbo-knop iets te behulpzaam is) en meer lijngevechten. Dit doet me denken aan de beter speelbare WNBA-modi in NBA 2K, waar men de subtiliteiten van het spel kan waarderen met kleine offers in zowel snelheid als explosiviteit.

College Football 25 zal een lange levensduur hebben. Ultimate Team-modus (hoewel nog steeds microtransactie-zwaar) bevat alumni spelers die bijdragen aan het plezier. De gebruikelijke verdachten van Dynasty en Build a Player zijn hier, samen met een nieuwe en snelle ‘Road to the College Football Playoff’ modus. Met online spelen dat veel meer voorkomt dan consoles twee generaties geleden… gecombineerd met NIL… vermoed ik dat zaterdagochtenden in de online College Football 25 matchmaking lobby de place to be zullen zijn.

Ik zou kunnen vitten op College Football 25, maar het zou gewoon niet eerlijk zijn wetende dat EA Sports het bijna onmogelijke heeft gedaan om deze geliefde titel zo goed terug te brengen. Ik heb enkele willekeurige crashes in het spel meegemaakt, Frostbite-fanmodellen zijn nog steeds een beetje vreemd, en microtransacties blijven te centraal staan om online spelen te waarderen. Net zoals wanneer Fight Night weer verschijnt, zijn het kleine klachten voor de kans om gewoon de magie van een geweldig sportgenre in een prachtige verpakking opnieuw te ervaren.

College Football 25 is een viering van het grillige veldspel dat tien jaar in de maak is. Authentiek tot in de kern en eindelijk met NIL-licenties, dit is de zeldzaamste titel die next-generation consoles zal verkopen en dat is niet zonder reden.

EA Sports College Football 25

€ 69,99
8.5