ER-front

Review: Elden Ring

Af en toe komt er een game langs die onberispelijke gameplay, een wondere wereld, ongelooflijke toonzettende muziek en ongeëvenaarde art direction naadloos combineert. Die game is From Software’s Elden Ring, een actie-RPG die de beste aspecten van het laatste decennium aan werk van de studio kanaliseert in één enorm pakket. Deze absurd ambitieuze open wereld boeide mijn nieuwsgierigheid, verleidde me met puzzels, geheimen en mysteries, en zorgde voor ongelooflijk bevredigende momenten toen ik een van de meest buitengewone avonturen aller tijden beleefde.

The Lands Between is een wereld vol ontdekkingen, en hoewel er een duidelijk pad voorwaarts bestaat voor degenen die begeleiding zoeken, levert het onbelemmerd rondzwerven door het land zonder een bepaald doel voor ogen vaak verrassingen op. Ik had vaak een plek om te verkennen gemarkeerd op mijn kaart en raakte onderweg van de baan, wat soms leidde tot geheel nieuwe gebieden en zones met veel kenmerken. Elden Ring is geen open wereld in themaparkstijl waar elke rit wordt ondersteund door broodkruimels, zodat ze niet zullen worden gemist – er zijn belangrijke gebieden, bazen, kerkers en andere enorme onthullingen die kunnen worden gepasseerd, waardoor deze vondsten nog meer worden verrukkelijk. Zelfs na meer dan 55 uur weet ik dat ik er genoeg heb gemist. In plaats van te smachten over wat ik niet heb gevonden, ben ik geïnspireerd om te blijven onderzoeken. De grandioze wereld zit boordevol personages, speurtochten, en verschillende kerkercrawls, variërend van kleine catacomben tot enorme meerlagige graven. Terwijl de reis begint met kleine grotten, mijnen en andere kerkers, worden deze ervaringen complexer. Tweekamerzaken worden uiteindelijk ingewikkelde teleportpuzzels of scenario’s waarin je ongebruikelijke manieren ontdekt om met de omgeving om te gaan, zoals het leren gebruiken van vallen om door te reizen of het opsporen van geheime muren

Zelfs de meest eenvoudige bovenwereldkerkers herbergen verborgen baaskamers en schatten, naast hun standaardopbrengsten, die de meest nieuwsgierige avonturiers belonen. Het vinden van creatieve manieren om naar plaatsen te reizen die niet toegankelijk lijken voordat het standaardpad je daarheen leidt, voelt opmerkelijk verfrissend aan, en meer dan één gebied levert bij aankomst pittoreske vergezichten op. Voor het eerst over een nieuw gebied kijken en beseffen dat je overal heen kunt gaan is adembenemend en overweldigend. Sommige inwoners van de open wereld, zoals kerken, ruïnes en Erdtrees, voelen zich een beetje bekend van rijk tot rijk, maar vergis je niet, er zijn talloze en unieke punten om te verkennen en urenlang te verdwalen. Van mysterieuze kastelen tot spookachtige magische gronden, de wereld zit vol spannende afleidingen.

Je karakter is ongelooflijk aanpasbaar, wat ik zeer de moeite waard vond. Je kunt verschillende vaardigheden en schaalmechanismen over de hele linie koppelen, zodat je echt je eigen visie op een reizende held kunt creëren. Herspecialisatie en aanpassingen stellen je in staat om je creatie fijn te tweaken zonder je al te veel zorgen te maken over experimenten terwijl je jezelf bewapent met alles, van explosieve potten tot krachtige parfums om je steeds groter wordende arsenaal aan te vullen. Gevechten verschillen sterk van speler tot speler en van build tot build, maar de precieze dans van melee-gevechten is verfijnder en diverser dan ooit. Met een verspringend systeem achter de schermen dat spelers beloont voor het nemen van kansen met timing, maakt de stroom van de strijd de unieke spammy strike een mindere keuze in het aangezicht van een ontmoedigende vijand.

De open wereld is majestueus, druipend van smaak en sfeer, en vol fantastische vondsten. De oude kerkers zijn echter legendarisch en verbinden vaak vanuit meerdere punten met de buitenkant. Deze samengestelde wildgroei is een droom om te ontleden, en Elden Ring biedt vaak verschillende manieren om door deze gebieden te manoeuvreren. In een van deze gigantische kerkers ontdekte ik bijvoorbeeld een heel andere manier om de route naar de eindbaas te “oplossen” – en ging toen terug en vond een afwijkend pad door een andere omgeving, wat leidde tot een schat aan gevechten, bazen en buit. Soms is toegang tot bepaalde gebieden op de laatste plaats waar je kijkt, maar de route om het op te graven is beladen met nog aantrekkelijkere paden om te volgen.

Hoewel sommige monster- en baasontwerpen worden hergebruikt, zijn de reikwijdte en schaal van Elden Ring enorm, waardoor de herhaling gemakkelijk te negeren is. Ik heb het gevoel dat ik in mijn playthrough ongeveer honderd bazen tegenkwam. Ik overdrijf niet. Sommige van deze kunnen alledaags en oninteressant aanvoelen, aan het einde van een kleine kerker, als een terugkerende grottrol of magma-woerd, maar de algehele diversiteit aan ontmoetingen betekende dat ik nooit precies wist waar ik tegenaan liep aan het einde van een gegeven expeditie. Misschien kom ik een ridder in een andere huid tegen, maar ik kan ook strijden tegen iets echt astronomisch.

De grote bazen, meestal te vinden aan het einde van oude kerkers, voelen aan als prachtige oorlogen tegen halfgoden. Deze briljante veldslagen zijn spannende uitroeptekens voor een waanzinnige odyssee, absolute spektakels en meesterlijke combinaties van spanning en triomf. Elden Ring onderscheidt zich door de beste en meest uitdagende eindbaasgevechten in alle From Software-games tot nu toe. Verborgen en optioneel, zorgde deze ontmoeting ervoor dat ik midden in de nacht wakker werd om terug te komen en keer op keer tegen zijn prachtige en angstaanjagende vernietiging te crashen. Nadat ik deze tegenstander eindelijk had verslagen, liet ik daar een triomfantelijk overwinningsgebrul los terwijl ik in het donker zat en mijn pyjama aan had, en niets liever wilde dan de ontmoeting opnieuw te beleven. Dit voorbeeld laat zien hoe ongelooflijk meeslepend en meeslepend Elden Ring is; Ik legde het regelmatig neer met de bedoeling iets anders te doen en merkte dat ik binnen enkele minuten weer terug was. Er is altijd nog een knagend mysterie om te ontrafelen, nog een baas om te verslaan en nog een verborgen route om te vinden.

Elden Ring daagde me uit, boeide me en betoverde me, een onverzettelijke stortvloed aan ontdekkingen en artistieke visie ongebonden. Elden Ring vertegenwoordigt een werkelijk verbazingwekkende combinatie van verschillende spelelementen die allemaal samenkomen om iets fascinerends, speciaals en onvergetelijks te creëren. Elden Ring is niet alleen de beste game van dit jaar; het is een van de beste games ooit gemaakt.

Elden Ring

€59,99
9.5