fifa-21-interview-lag-balance-longstanding-gameplay-problems

Review: FIFA 21

Met de volgende generatie consoles die over een paar weken uitkomen, is FIFA 21 een zwanenzang voor de huidige generatie sportgames. Het sluit schijnbaar een tijdperk af dat werd bepaald door de toenemende prevalentie van microtransacties en de spelmodi die eromheen zijn ontworpen, en FIFA 21 is in dit opzicht niet anders. Ultimate Team staat nog steeds vooraan en centraal als de belangrijkste trekking voor veel spelers, maar de game van dit jaar is ook de meest robuuste versie van FIFA in de geschiedenis van de serie. Volta Football is uitgebreid nadat het vorig jaar debuteerde, de Career Mode heeft eindelijk een aantal broodnodige nieuwe toevoegingen gekregen en er zijn zelfs nieuwe manieren om Ultimate Team te spelen. Dit is allemaal niet onthullend – en dat blijft zo op het veld, waar subtiele aanvallende veranderingen zorgen voor een dynamischer voetbalspel – maar elk van deze aspecten maakt FIFA klaar voor de toekomst en zorgt er tegelijkertijd voor dat het spel van dit jaar nog steeds de moeite waard is om te spelen.

De laatste gameplay-veranderingen zijn niet meteen duidelijk wanneer je voor het eerst het veld betreedt, vooral omdat FIFA 21 niet probeert het wiel opnieuw uit te vinden. In plaats daarvan vormen nieuwe aanvalsfuncties een aanvulling op de sterke basis van de game van vorig jaar, waarbij het reactievermogen en de passes van de speler ook kleine aanpassingen ondergingen. Alles wat je doet heeft een direct karakter waardoor het uitvoeren van ingrijpende aanvallen een genot is om uit te voeren. Het passen is aangescherpt, met minder gevallen waarin de bal het beoogde doel mist. Doorgaande ballen zijn ook effectiever bij het spelen van een loper achter de verdedigingslinie, met goed getimede en scherpe passes die erin slagen om de voeten van aanstormende aanvallers met een meer consistente snelheid te vinden.

Deze gameplay-tweaks verbeteren de kernpijlers van de actie op het veld in FIFA 21, terwijl nieuwe functies, zoals Agile Dribbling, de creativiteit en aanvalsdynamiek verhogen. Deze nieuwe dribbeltechniek geeft je meer controle wanneer je wordt geconfronteerd met een enthousiaste verdediger door de snelheid en het reactievermogen van het voetenwerk van je speler te verbeteren. Het is ontworpen om je te helpen balbezit te behouden en ruimte te creëren in krappe een-op-een situaties, waarbij het spel wordt nagebootst van kleine spelmakers en vlotte vleugelspelers. Spelers die op deze momenten uitblinken, zoals Lionel Messi en Bernardo Silva, zijn bedrevener in het gebruik van Agile Dribbling dan anderen, waarbij ze scherpe richtingsveranderingen en een delicate aanraking gebruiken om aan de klauwen van agressieve verdedigers te ontsnappen. Het kan een krachtig hulpmiddel zijn aan de voeten van de beste dribbelaars in de sport.

FIFA 21 FUT Hub (In Menus)

Deze verhoogde mate van controle is ook duidelijk in de andere nieuwe toevoegingen van FIFA 21 op het veld. Je hebt altijd teamgenoten kunnen instrueren om off-the-ball runs te maken, maar deze voorwaartse sprints waren altijd statisch, met spelers die alleen in een rechte lijn het veld konden opblazen. Deze mogelijkheid bestaat nog steeds in FIFA 21, alleen heb je nu ook de mogelijkheid om te kiezen in welke richting ze rennen. Dit is ongelooflijk handig om je teamgenoten naar gevaarlijke posities te verplaatsen om een ​​pass te krijgen, of om verdedigers uit positie te slepen en ruimte te creëren voor jezelf. Player lock is een andere functie van deze vaardigheid, waardoor je tijdelijk de controle over een speler kunt behouden nadat je de bal naar een teamgenoot hebt gepasseerd. Hierdoor kun je naar holtes op het veld gaan of voorbij de verdedigingslinie rennen voordat je de AI instrueert om de bal naar je terug te passen.

Over de AI gesproken, Positioning Personality is een andere nieuwe functie die is ontworpen om spelers van wereldklasse te laten opvallen door hun gebruik van intelligente bewegingen en een voorliefde voor het vinden van ruimte. Dit verhoogt in wezen het belang van het attribuut positioneel bewustzijn, waardoor er een kloof ontstaat tussen de beste en de rest als het gaat om de manier waarop bepaalde spelers over het veld bewegen. Top-aanvallers worden bijvoorbeeld minder snel buitenspel gezet, kunnen hun runs vasthouden en op het juiste moment de backline penetreren. Ondertussen zullen hardwerkende vleugelspelers teruggaan om hun vleugelverdediger te helpen, en luie vleugelspelers laten zien die hun verdedigende verantwoordelijkheden verwaarlozen om verder op het veld te blijven. Andere spelers zullen ruimte tussen de lijnen vinden om aanvallen te kickstarten,

Verdedigen is niet volledig verwaarloosd in FIFA 21, hoewel de overgrote meerderheid van de nieuwe toevoegingen erop gericht is om de aanvallende kant van het spel meer controle, creativiteit en dynamiek te geven. Positionering Persoonlijkheid helpt als je een speler als Virgil van Dijk in je team hebt, of een vernietiger op het middenveld die uitblinkt in het volgen van runs en het onderscheppen van passes. De kunst van het verdedigen is echter niet zo veel veranderd ten opzichte van FIFA 20, vooral niet als je online tegen anderen speelt. De beproefde strategie om de controle te behouden over een verdedigende middenvelder is nog steeds de beste manier van handelen, zodat je niet probeert een tackel uit te voeren met een van je middenspelers en hectares ruimte achterlaat die de tegenstander kan exploiteren.

FIFA 21 FUT Squad Battles 0-0 FUT V FUT, 1st Half

Tackles zijn iets consistenter bij het terugwinnen van balbezit, maar met de stortvloed aan opties die beschikbaar zijn voor aanvallende spelers, promoot FIFA 21 nog steeds voorzichtigheid bij de verdediging. Een opnieuw ontworpen botsingssysteem voor spelers zorgt voor soepelere interacties over het veld, dus je hoeft je tenminste geen zorgen te maken over toegeven omdat je hele verdediging en doelman over elkaar zijn gevallen. Spelers hebben nu de middelen om over gevallen spelers te springen. Het blokkeren van schoten is ook duidelijker geworden, waardoor je je kunt concentreren op het blijven voor de tegenstander in plaats van een potentieel catastrofale tackle te riskeren. Ondanks deze veranderingen is er nog steeds een grote vaardigheidskloof in verband met verdedigen.

Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Ultimate Team is vrijwel ongewijzigd gebleven ten opzichte van de game van vorig jaar, maar coöp is een welkome nieuwe toevoeging. Je kunt nu samenwerken met vrienden en wekelijks vooruitgang boeken in zowel Division Rivals als Squad Battles. Er zijn ook nieuwe coöp-specifieke doelstellingen die worden meegenomen in de FIFA-versie van de Battle Pass, waardoor jij en je vrienden worden beloond voor het samen spelen. Zelfs als je Ultimate Team niet speelt, geeft coöp je de mogelijkheid om ermee in een mogelijk minder frustrerende omgeving te spelen.

Wat betreft andere spelmodi, Volta Football is uitgebreid sinds het voor het eerst in FIFA 20 verscheen. Dit unieke speltype is in wezen een meer geaarde versie van FIFA Street, waarbij de enorme stadions worden vervangen door kleine velden en de nadruk ligt op vaardigheidsmoves. The Debut is een korte verhaalmodus die je in Volta vindt en die fungeert als een inleiding tot het straatvoetbal van FIFA 21. Er zijn tussenfilmpjes en de kleinste schijn van een verhaal, maar het vinden van een substantie is moeilijker dan Cristiano Ronaldo in Ultimate Team te stoppen. Het is de moeite waard om te spelen om cosmetische items en een sterspeler aan het einde te ontgrendelen, maar er zijn leukere manieren om met Volta om te gaan.

FIFA 21 FUT Squad Battles 5-0 FUT V FUT, 2nd Half

Featured Battles zijn een opmerkelijke nieuwe toevoeging, die de Squad Battles van Ultimate Team een ​​nieuwe bestemming geeft met een straatvoetbal-twist. Door AI-gestuurde squadrons te spelen en te verslaan, verzamel je punten voor het ontgrendelen van wedstrijden tegen speciale wekelijkse teams met unieke beloningen. De eerste week geeft je bijvoorbeeld de kans om een ​​Liverpool-tenue en PSG-ster Kylian Mbappé te verdienen. Dat laatste is natuurlijk spannender omdat je hem in je Volta-team kunt opnemen. Hopelijk worden er elke week meer sterspelers toegevoegd om je een dwingende reden te geven om terug te blijven komen naar Featured Battles.

De nieuwe gameplay-functies van FIFA 21 verbeteren ook het flitsende voetbal van Volta. Agile Dribbling functioneert als een relatief eenvoudige manier om vaardigheidsbewegingen uit te voeren, terwijl het nieuwe blokkeersysteem verdedigen meer lonend maakt. Er is dit jaar ook een grotere variëteit aan Volta, met meerdere figuraties van wedstrijden, of het nu gaat om 5v5, 3v3, muren, geen muren, haastige doelman, enzovoort. Je gaat van spelen op een betonnen veld in een openbaar park in Londen naar optreden voor fans in een officiële overdekte arena in Berlijn. De grootte van het veld verandert de manier waarop je speelt, omdat vaardigheidsbewegingen minder noodzakelijk worden wanneer er ruimte is om door te geven aan je teamgenoten. Muren voegen ook een nieuwe dimensie toe, waardoor je passen van hun vlakke oppervlakken kunt afketsen, terwijl de grootte van de teams je dwingt om je strategie aan te passen.

Carrière-modus bestaat al langer dan elke andere modus, maar het kreeg ook de meeste kritiek vanwege een gebrek aan veranderingen en verbeteringen in de afgelopen jaren. FIFA 20 heeft de naald verplaatst met de introductie van een oppervlakkig moreelmechanisme en gereviseerde interviews voor en na de wedstrijd, maar FIFA 21 gaat nog een stap verder door een reeks nieuwe functies toe te voegen. De eerste hiervan is een Football Manager-achtige interactieve wedstrijdsim die je controle geeft over de uitkomst van elke wedstrijd, zelfs als je deze zelf niet speelt. Je kunt elke wedstrijd simuleren en kijken hoe 2D-stippen deze in een versneld tempo spelen. Er zijn contextuele prompts waarmee je kunt instappen en controle kunt krijgen over belangrijke momenten zoals vrije trappen en strafschoppen, of je kunt ervoor kiezen om op elk moment in en uit te springen.

De Player Progressie is herzien met een vernieuwd groeisysteem waarmee je de positie van jongeren in je academie kunt veranderen om aan de teambehoeften te voldoen. Als het gaat om het eerste team, is de training ook herwerkt, waardoor je de mogelijkheid hebt om groepstrainingssessies op te zetten die specifieke spelereigenschappen kunnen verbeteren voor een wedstrijd, zoals het vermogen van je aanvaller om grote kansen te maken. Er is een nieuw kenmerk voor wedstrijdscherpte dat bepaalt hoe waarschijnlijk het is dat spelers presteren op de meest cruciale momenten van een wedstrijd. Je wilt elke trainingssessie plannen om de scherpte, fitheid en het moreel van je speler in balans te houden, maar je zult onvermijdelijk een aantal beslissingen moeten nemen op de wedstrijddag wanneer het tijd is om je start-11 te kiezen. Dit maakt de Career-modus meer betrokken dan voorheen,

Helaas zijn de trainingsminigames die je elke week moet spelen gewoon niet erg leuk, vooral niet als ze beginnen te herhalen. Het duurt niet lang voordat je in de verleiding komt om ze allemaal te simuleren, maar zelfs dit is een beetje een slog, omdat je elke wedstrijdweek je een weg moet banen door meerdere menu’s. De gebruikersinterface is elders even traag, met één menu vereist om een ​​speler te scouten en een volledig apart menu om op hen te bieden. Dat is veel onnodige navigatie voor twee aspecten van voetbalmanagement die met elkaar verweven zijn. Het kopen van spelers is ook nog steeds een onnodige sleur, aangezien je dezelfde paar niet-overslaanbare tussenfilmpjes keer op keer bekijkt met alle belangrijke informatie daartussenin via BioWare-achtige dialoogwielen.

De carrièremodus is dus nog steeds een mengelmoes, maar het is geruststellend dat EA een aantal extra stappen heeft ondernomen om het op te frissen. Als je moe wordt van het simmen door trainingssessies en het beheren van scherpte, zit FIFA 21 nog steeds boordevol andere dingen om te doen, of je nu de straten van Parijs wilt opzoeken om te pronken met je vaardigheden, spring in Ultimate Team met een vriend, of speel een seizoen door op Pro Clubs. Dit is een substantieel pakket dat wordt ondersteund door opwindende gameplay die de nadruk legt op aanvallend voetbal.

FIFA 21

€69,99
7.8