thumbbig-1257797

Review: FIFA 23

FIFA 23 valt op omdat ze eindelijk ultimate team hebben gewijzigd. De irritaties zijn uit de weg geruimd bij het bouwen van je fantasieploeg, waardoor EA’s laatste FIFA in lijn is met die andere grote wereldwijde voetbalgame-obsessie: FPL. Je wordt niet langer gestraft omdat je Mbappé, Son, Tomori en Courtois in dezelfde line-up wilt hebben. Evenzo kun je niet langer archaïsche systemen manipuleren om twee krachtpatsers op het middenveld om te vormen tot allesoverheersende aanvallers. In één hit worden zowel authenticiteit als plezier aanzienlijk verbeterd.

In tegenstelling tot de plannen die vóór de lancering waren aangekondigd, heeft EA toch de chemie behouden. Maar het is niet alsof je het je herinnert. Nu is de maximaal mogelijke ‘chem’ 33 in plaats van 100. Spelers worden nog steeds beloond voor het hebben van teamgenoten of landgenoten elders in je Ultimate Team-opstelling – alleen zonder dat ze naast elkaar hoeven te staan. En hoewel chemie een zachte statsboost geeft, is het cruciaal dat er geen straf is voor het inzetten van een speler op nul. Son is dodelijk links in een verder volledig La-Liga-ploeg.

Mijn angst toen EA dit herziene Ultimate Team-chemiesysteem aankondigde, was dat het de intelligentie die nodig is voor teambuilding zou verminderen, maar het is eigenlijk verfrissend. Elk jaar is een van mijn eerste taken bijvoorbeeld het samenstellen van een vroegere en huidige Crystal Palace-ploeg. Tijdens de laatste drie edities van FIFA-games zijn Steve Mandanda en Jose Fonte gedegradeerd tot bankverwarmers vanwege hun negatieve chemische effecten op een EPL-gerichte XI.

Het is een systeem dat eenvoud maar ook nuance biedt. Vooral met de beslissing om Positie Modifier-kaarten te wijzigen: in FIFA 23 kunnen deze alleen worden gebruikt om een ​​speler naar zijn echte secundaire of tertiaire positie te verplaatsen, in plaats van ze het veld op en neer te rangeren. Grote, grote teek.

Division Rivals-wedstrijden vormen de hartslag van FUT en zorgen voor een aangename verrassing, voorlopig tenminste. Menselijke tegenstanders bieden tactische variatie, en de effectiviteit van diep zitten om te counteren met twee snelle spitsen is afgezwakt, maar dit is het enige deel van het spel dat onmogelijk te scoren is tijdens het openingsweekend. Terwijl elitespelers de meta doorgronden, superkaarten voor power creep zorgen en patches aankomen, zullen online wedstrijden evolueren in onvoorspelbare richtingen. Dus ik ben bereid om het online spel te prijzen.

De leukste FUT-toevoeging in FIFA 23 is Moments. Het is schaamteloos opgetild uit de Madden-games en je voltooit reeksen van snelle offline taken – doelen uit de jaren van Kylian Mbappe in Monaco, de leidinggevende hoogtepunten van Jurgen Klopp uit Mainz en Dortmund – om een ​​gelaagde selectie van beloningen te ontgrendelen. Door de hapklare aard verlies je minuten, dan uren en dan avonden in de thematische klim naar goodies zoals jumbo-spelerspakketten. Als er hier iets vervelends is, is het dat je tussen elke uitdaging terug moet naar het menu Momenten, in plaats van snel van de ene naar de andere te springen – zoals je kunt doen in de Madden-spellen. Maar die onsamenhangendheid mag niet te veel afbreuk doen aan een solide toevoeging.

Buiten Ultimate Team breng ik mijn tijd door in de carrièremodus – en met zeer plezierige resultaten. Hier, zonder opgevoerde statistieken en zweterige tegenstanders, krijg je echt een idee van hoe FIFA 23 aanvoelt als een sportsimulatie.

Er is een meesterzet te ontdekken voordat je zelfs maar op de grasmat stapt. Na jaren van schreeuwen is het eindelijk mogelijk om als een echte manager te spelen, in plaats van je eigen onvermijdelijke saaie avatar te moeten creëren. Het verschil is direct en voelbaar. Ik koos ervoor om Freiburg over te nemen – een van de zes nieuwkomers op de FIFA 23-stadionlijst – met Steven Gerrard in de hot-seat, in de veronderstelling dat hij is ontslagen door Villa en op zoek is naar een Premier League-smaak naar de zuidwestelijke hoek van Duitsland.

Dat directe achtergrondverhaal geeft een gevoel van diepgang en zorgt ervoor dat overdrachtsonderhandelingen en persconferenties opnieuw authentiek aanvoelen. Ik ben niet langer de grote pretendent wanneer ik Patson Daka uit Leicester probeer te importeren, of Curtis Jones uit de voormalige club van Gerrard, maar een ex-Engeland-middenvelder wiens gezicht en gedrag de tussenfilmpjes geloofwaardig maken.

Vreemd genoeg zijn de beste twee nieuwe toevoegingen aan EA’s sim duidelijk arcade. Krachtschoten, geactiveerd door R1 en L1 ingedrukt te houden en vervolgens de schietknop ingedrukt te houden, zie hoe de camera inzoomt met een slo-mo-effect voordat de bal naar het doel wordt gedonderd. Het is gek, en meer als iets uit het SNES-tijdperk International Superstar Soccer, maar er is geen bevredigendere manier om te scoren in FIFA 23. Evenzo is de nieuwe vaste methode om een ​​cursor over de bal te bewegen om te bepalen waar je hem raakt voelt in het begin volkomen gestoord – maar levert in feite talloze variëteit en subtiliteit als je alles onder de knie hebt.

Veel bemoediging dus. Toch deuken twee legacy-hoofdpijnen de hoop op een sterkere score. Een daarvan is de eeuwenoude FUT-kwestie van pakkettransparantie: de kansen om Mbappe, Son of Benzema op te sporen, worden nog steeds opzettelijk versluierd. Die pay-to-win catcalls gaan nergens heen. Bovendien blijven er te veel momenten van gefabriceerd drama over, waarin de controle van de speler gesaboteerd aanvoelt. Of het nu Squad Battles zijn waarbij achterblijvende teams in 1970 Brazilië veranderen, online wedstrijden waarbij het leidende team plotseling geen water meer kan, of een overvloed aan doelpunten in de 90e minuut – niet in de laatste plaats die Werner-misser. Toch ziet FIFA 23 de serie op een hoog niveau buigen en biedt het bemoedigende signalen voor het debuut van EA Sports FC volgend jaar deze tijd.

EA en FIFA gaan uit elkaar met een game met nieuwe content, zowel op als buiten het park, maar FIFA 23 wordt uiteindelijk verlamd door een paar langdurige frustraties.

FIFA 23

€69,99