1220983

Review: Flintlock: The Siege of Dawn

Flintlock: The Siege of Dawn biedt een intrigerende mix van Soulslike elementen en vernieuwende ideeën binnen het actie-RPG-genre.

A44 Games, bekend van Ashen, laat zien dat ze de formules van het genre begrijpen en verder verfijnen, met een combinatie van verfijnde gameplay en creatieve systemen. Hoewel de game niet zonder zijn tekortkomingen is, biedt het genoeg vernieuwing en plezier om fans van het genre te boeien.

Je stapt in de schoenen van Nor Vanek, een soldaat van het Coalitie-leger die strijdt tegen de opkomende hordes van de doden, aangeduid als de Dead. Het verhaal begint met een persoonlijk doel: je mentor en vaderfiguur Baz zit gevangen diep achter vijandelijke linies. Na veel moeite weet je je superieure officier te overtuigen en krijg je de opdracht om Baz te vinden en te redden. Dit leidt je naar een avontuur vol gevaar en mysterie, waarbij je al snel een bijzondere bondgenoot ontmoet in de vorm van Enki, een vliegende vosachtige god.

Een van de opvallende kenmerken van Flintlock is het navigatiesysteem dat Enki biedt. Enki kan rifts openen waarmee je korte afstanden kunt overbruggen, wat de verkenning van de spelwereld zowel boeiender als minder tijdrovend maakt. Hoewel de wereld niet volledig open is, biedt deze aanpak verschillende paden naar je doel of verborgen bronnen. Het systeem voorkomt vaak de vervelende lange ritten door snelle terugkeermogelijkheden te bieden. Echter, sommige paden voelen nutteloos aan, met lange stukken zonder veel interactie, wat kan leiden tot frustratie bij het verkennen van verborgen gebieden.

De gevechten in Flintlock voelen bevredigend aan en bieden flair zonder overdrijving. Enki speelt een cruciale rol in de gevechten door vijanden te verzwakken of te laten zwijgen, wat vergelijkbaar is met een stagger-systeem uit andere games. Het gebrek aan impact in de aanvallen wordt gecompenseerd door de visuele flair en de spectaculaire ultieme aanvallen die je opbouwt via Enki. De variëteit aan vijanden en hun ontwerpen zijn indrukwekkend, en voegen een visueel aantrekkelijke laag toe aan de gevechten.

Het reputatiesysteem, waarmee je vaardigheden voor Nor ontgrendelt, werkt op een bekend basisprincipe: versla vijanden om reputatie te verdienen en verlies reputatie bij de dood. Wat Flintlock bijzonder maakt, is de mogelijkheid om je reputatie te manipuleren door verschillende acties uit te voeren. Perfecte parries en counters leveren meer reputatie op, maar het risico om de bonus te verliezen bij schade zorgt voor een intrigerend risico-reward systeem.

Een van de grootste kritiekpunten is de timing van de parrymechaniek. Het vereist anticipatie en een goed gevoel voor de vijandelijke aanvallen, wat het uitdagend maakt, vooral op moeilijkere moeilijkheidsgraden. Dit kan leiden tot frustratie voor nieuwe spelers, hoewel de game je in staat stelt om je aan te passen en te leren. De toegankelijkheid van de game is echter een sterke troef; het biedt een balans tussen uitdaging en toegankelijkheid, waardoor het aantrekkelijk is voor een breed publiek.

Flintlock: The Siege of Dawn is een intrigerende aanvulling op het Soulslike-genre. Het combineert gestroomlijnde elementen van moderne titels zoals Assassin’s Creed met de uitdagende mechanics van de Dark Souls-franchise, wat resulteert in een spel dat zowel uitdagend als toegankelijk is. Ondanks enkele tekortkomingen in het parry-systeem en het gevoel van herhaling voor genre-puristen, biedt de game genoeg vernieuwing en controle om het aantrekkelijk te maken voor een breed scala aan spelers.

Voor degenen die op zoek zijn naar een nieuwe Soulsborne-ervaring, biedt Flintlock een verfrissende en boeiende ervaring die perfect timet met de behoefte aan een nieuwe avontuur in het genre.

Flintlock: The Siege of Dawn

€ 39,99