KHmomfeatured

Review: Kingdom Hearts: Melody of Memory

Wanneer mensen de naam Kingdom Hearts horen, zullen de meesten waarschijnlijk denken aan de ingewikkelde verhaallijn die bij daarbij gepaard gaat. Omdat het zo gemakkelijk is om meegesleurd te worden, kiest Square Enix ervoor om met Kindom Hearts: Melody of Memory de focus te leggen op het verduidelijken van het verhaal, en terecht. Gezien het relatieve gebrek aan Kingdom Hearts-titels op Nintendo-hardware door de jaren heen, biedt Melody of Memory een uitstekende toegang tot de franchise voor nieuwkomers, terwijl het tegelijkertijd oude fans verwelkomt met een heuse trip down memory lane van de 18-jarige geschiedenis van de serie.

Kingdom Hearts: Melody of Memory is een actieritmegame die grotendeels is ontwikkeld door dezelfde medewerkers die de Theatrhythm-serie hebben ontwikkeld. Als zodanig speelt Melody of Memory ongeveer hetzelfde als die titels. Met meer dan 140 nummers zijn de nummers onderverdeeld in drie typen. Field Stages zie je team langs een pad rennen en vijanden aanvallen in de maat met de muziek. Bij Memory Dives vliegt je team langs een pad terwijl een filmpje op de achtergrond speelt. Ten slotte laat Boss Stages je team het opnemen tegen een baas, met aanvallen en ontwijken op basis van je vermogen om noten te raken. De acties die je onderneemt, sluiten nauw aan bij het ritme dat via de muziek wordt gepresenteerd, waardoor de hele ervaring echt samenkomt. Verschillende moeilijkheidsgraden helpen om de ervaring aan te passen aan de speler.

De hoofdmodus in Melody of Memory heet World Tour. Beginnend bij het begin van de originele Kingdom Hearts, reis je door elke game en speel je een paar geselecteerde nummers uit elke wereld binnenin. Elk nummer heeft drie bijbehorende missies en als je deze voltooit, verdien je sterren, die worden gebruikt om meer gebieden te ontgrendelen naarmate je verder komt in deze modus. Ik had hier graag wat meer variatie in stage types gezien, aangezien de overgrote meerderheid van deze nummers Field Stages zijn, met af en toe een baasgevecht. Memory Dives zijn aanwezig in deze modus, maar niet voordat je de werelden van Kingdom Hearts III bereikt aan het einde. Deze modus kostte me ongeveer zes uur om er doorheen te komen, maar het voltooien van alle missies duurt veel langer dan dat.

Terwijl je door de World Tour komt, kom je af en toe filmpjes tegen die dienen om de plot van de games tot op dat moment samen te vatten, wat geweldig is om nieuwkomers op de belangrijkste plotpunten te vangen. Het bereidt spelers ook voor op een beetje gloednieuwe verhaalinhoud aan het einde van de World Tour-modus. Het is daarom een goede voorbereiding op de volgende Kingdom Hearts-game.

Buiten de voortgang van het verhaal biedt Kingdom Hearts: Melody of Memory veel te ontgrendelen in de World Tour-modus. Als je nummers voltooit, verdien je ervaring om je team naar een hoger level te tillen. Dit verhoogt de hoeveelheid schade die je kunt oplopen voordat een nummer mislukt, vermindert de schade die wordt opgelopen door aanvallen en vergroot je kracht om mogelijk vijanden te verdoven. Er zijn in totaal vier teams waarmee je kunt spelen, en hoewel er geen verschillen in gameplay tussen hen zijn, worden je statistieken niet tussen hen overgedragen.

Als je nummers voltooit, verdien je ook overwinningspunten en items, die je kunt gebruiken om andere items samen te stellen, waaronder profile cards, illustraties en afspeelbare nummers in de gratis afspeelmodus Track Selection. Deze toevoegingen helpen om enkele van de meer RPG-achtige elementen van Kingdom Hearts te behouden, wat fans waarschijnlijk zullen waarderen. Ten slotte wordt elk nummer dat je speelt, ontgrendeld in de muziekspeler van het spel.

De modi World Tour en Track Selection zijn voor ontworpen voor één speler, maar er zijn ook diverse multiplayer-opties. De competitieve modi spelen hetzelfde als in de singleplayer, met toevoeging van trucs. Hoe beter je presteert tijdens liedjes, hoe sneller je je tegenstander trucjes toebrengt. Deze trucs zijn onder meer het aanscherpen van de timing van het raken van de beat, de beat veranderen of het lanceren van aangevallen vijanden op het scherm, waardoor het moeilijker te zien wordt. Een modus genaamd Free for All is exclusief voor Nintendo Switch en stelt maximaal acht spelers in staat om lokaal te strijden in een veldgevecht om de hoogste score. Er is ook een coöperatieve modus die het speelveld in tweeën splitst, waarbij elke speler verantwoordelijk is voor zijn deel.

Kingdom Hearts: Melody of Memory doet ook goed werk in zijn uitvoering. Ik heb op dit gebied nooit problemen ondervonden, wat altijd goed is, zeker voor een ritmespel. Grafisch ziet Melody of Memory er precies uit zoals ik zou verwachten van een Kingdom Hearts-titel. De graphics zijn te vergelijken met die van Kingdom Hearts 1.5 en 2.5.

Er valt echt niet veel te klagen met Kingdom Hearts: Melody of Memory. Zoals eerder vermeld, had World Tour wat meer variatie in stage types kunnen zien, hoewel dit een relatief kleine klacht is, gezien de verscheidenheid aan nummers en werelden om te verkennen. Ik had ook liever gehad dat het ontgrendelen van item synthesis beperkt was tot dingen die je nog niet hebt. Er zijn een heleboel items om te ontgrendelen zoals ze zijn, en het feit dat je duplicaten kunt krijgen, maakt het moeilijker om voor de volledige voltooiing te gaan dan het zou moeten zijn.

Melody of Memory vraagt wel veel batterij in de handheldmodus. Op het originele Nintendo Switch-model kon ik ongeveer twee uur spelen voordat de batterij helemaal leeg was. Hoewel dit over het algemeen voldoende is voor mijn behoeften, kan het een probleem zijn tijdens lange reizen, vooral gezien de toevoeging van de muziekspeler.

Hoewel ik het nog steeds een beetje vreemd vind om Kingdom Hearts: Melody of Memory op de Nintendo Switch te zien, aangezien er momenteel geen plannen zijn om anderen in de franchise over te halen, is er bijna geen beter thuis voor. De korte uitbarstingen van gameplay passen goed bij het oppikken en spelen van Switch. Het maakt niet uit of je al heel lang fan bent van Kingdom Hearts of een nieuwkomer die voor de volgende hoofdgame wil instappen, in Melody of Memory vind je veel om van te genieten . Het is misschien niet het Kingdom Hearts-spel dat we wilden, maar dit is een liefdesbrief die het zeker verdient om gelezen te worden.

Kingdom Hearts: Melody of Memory

€59,99
8.5