kirbys-dream-buffet-01

Review: Kirby’s Dream Buffet

Als er één ding is waar Kirby bekend om staat – behalve dat ze ‘vriendvormig’ en schattig is – is het de onverzadigbare eetlust van de kleine man. Kirby’s Dream Buffet speelt in op dit aspect en creëert een spel dat draait om het zo snel mogelijk eten van smakelijke lekkernijen. Hoewel de titel schijnbaar inspiratie haalt uit een verscheidenheid aan games, met name Fall Guys, Beautiful Katamari en Mario Party, slaagt het erin zich te onderscheiden van de rest en voelt het zich typisch Kirby met zijn luchtige, op eten gerichte en leuke toon. Ondanks al zijn charmes lijdt Kirby’s Dream Buffet echter aan nogal wat problemen – met name een ernstig gebrek aan inhoud en prikkels om te blijven spelen. Terwijl je rond rolt terwijl Kirby plezierig is, voelt de ervaring meer als een lichte snack dan als een uitgebalanceerde maaltijd.

Kirby’s Dream Buffet begint bovenop een tafel die is versierd met pastelkleurige gebakjes en zoete lekkernijen. Nadat je van je bord op het tafelkleed met gingangpatroon bent gerold, kun je bladeren door een verscheidenheid aan aanvullende functies of direct doorgaan naar een van de drie speelmodi van de game: Battle-modus, Online-modus of Local Play-modus.

In de Battle-modus kunnen jij en maximaal één andere speler het opnemen tegen CPU’s om de kans te krijgen om de taart te pakken – letterlijk. In de online modus moet je het opnemen tegen spelers over de hele wereld door middel van willekeurige wedstrijden of met een wachtwoord beveiligde privéspellen. Als jij en je headset zich echter allemaal in dezelfde kamer bevinden, kun je ook Local Play doen, waardoor maximaal vier afzonderlijke consoles de game samen kunnen spelen.

Ondanks deze verschillen bestaan ​​al deze modi uit dezelfde drie evenementen: races, minigames en Battle Royales. In een Gourmet Grand Prix – in wezen de standaardmanier om te spelen – worden twee races, één minigame en een laatste confrontatie via Battle Royale gecombineerd om een ​​samenhangende ervaring te vormen, waarna vier Mario Party-achtige prijzen worden uitgereikt en één Kirby wordt gekroond tot zwaargewicht koning. Ongeacht welk evenement je ook selecteert, hoe je speelt is in wezen hetzelfde: je rolt rond, verzamelt fruit en probeert je tegenstanders te verslaan of te overleven.

Tijdens het concurreren zijn er twee dingen die je een voorsprong kunnen geven: fruit verzamelen en itemdozen omrollen. Het oppakken van fruit levert je de punten op die je nodig hebt om het spel te winnen, maar het vergroot ook de grootte van je Kirby, waardoor je meer terrein kunt bestrijken terwijl je beweegt, terwijl je ook wat meer gewicht hebt om rond te gooien wanneer je tegen andere spelers aanbotst. Item boxes daarentegen geven je een verbruiksartikel dat je kunt gebruiken om vooruit te komen. Deze items hebben de vorm van verschillende soorten voedsel waarop je Kirby’s kenmerkende vermogen om energie te absorberen kunt gebruiken. Deze omvatten gezondere snacks, zoals hete pepers, die ervoor zorgen dat je door het parcours in vlammen opgaat, evenals heerlijk uitziende donuts waarmee Kirby de vorm van een wiel kan aannemen.

Al deze aspecten combineren om een ​​spel te creëren dat eigenlijk best leuk is, in het moment. Hoewel de besturing een beetje wiebelig is, voelt het als een bewuste keuze en draagt ​​het uiteindelijk bij aan de opwinding van de wedstrijden. Dream Buffet slaagt er ook in om enkele geweldige ideeën uit een paar series te nemen – zoals de willekeurige, baanbrekende prijzen die aan het einde van Mario Party worden uitgedeeld – en ze te combineren tot iets nieuws. Vooral die functie (samen met hoe elke race eindigt met een aantal wie het eerst komt, het eerst maalt gerechten met aardbeien die het aantal punten dat je hebt drastisch kan veranderen) geeft spelers consequent de mogelijkheid om een ​​enorme comeback te maken. Hoewel dit irritant kan zijn voor meer competitieve spelers, vond ik dat het de game luchtig en leuk hield.

Helaas is dit ongeveer waar mijn opwinding voor Kirby Dream’s Buffet eindigt. Hoewel er vier moeilijkheden zijn, kun je de CPU’s instellen op – zoet, normaal, pittig en extra pittig – geen van hen is bijzonder uitdagend. Erger nog, de game heeft de neiging om verbindingsproblemen te hebben tijdens online wedstrijden, wat betekent dat zelfs menselijke tegenstanders niet goed kunnen vechten. Dit alles in combinatie met hoe weinig verschillen er zijn tussen cursussen en minigames, betekent dat Kirby’s Dream Buffet zeer snel repetitief wordt. Toen ik de game bijvoorbeeld uithaalde voor een familiespelavond, kon ieder van ons elk ongeveer twee Gourmet Grand Prix’ spelen voordat we klaar waren om door te gaan naar een ander, boeiender gezelschapsspel. Het hielp niet dat er maar twee tegelijk de game lokaal kunnen spelen, wat aanvoelt als een gemiste kans.

Wat betreft wat je nog meer kunt doen in Kirby’s Dream Buffet, de lijst is niet lang. Buiten de hoofdevenementen kun je langskomen in de Free Rolling-modus (die fungeert als een soort oefenterrein), je kostuum en kleur veranderen en eventuele beloningen bekijken die je hebt verdiend. Deze beloningen bestaan ​​voornamelijk uit nieuwe kostuums, die schattig genoeg zijn, maar niet veel doen om de repetitieve gameplay te compenseren en je aan te moedigen door te spelen. En dat is het. Er is zelfs geen optiemenu in het spel, wat betekent dat als je een soort accommodatie nodig hebt, je pech hebt. Hoewel het hanteren van Kirby in balvorm een ​​beetje lastig is, houdt de game geen rekening met iemand die mogelijk extra hulp, het opnieuw toewijzen van knoppen of visuele hulpmiddelen nodig heeft. Dit is nog flagranter als je ziet hoe klein een deel van de tekst is in de handheld-modus.

Kortom, veel van waar Kirby’s Dream Buffet op vertrouwt, is de schattige esthetiek, die, om eerlijk te zijn, is waar het schittert. Het pastelkleurige paradijs is gevuld met eten dat, hoewel het er niet zo verleidelijk uitziet als iets uit een Studio Ghibli-film, een visuele traktatie is. Er is een uitbundigheid die doorschijnt terwijl je speelt, waardoor de ervaring duidelijk “Kirby” aanvoelt. Ook op de typische Kirby-manier is de muziek verrukkelijk, samengesteld uit vrolijke en ietwat jazzy deuntjes. Ondanks al zijn charmes, is het echter een beetje frustrerend dat elk niveau de exactedezelfde esthetiek. Hoewel het begrijpelijk is dat de game zijn zachte en zoete visuals wil behouden, kun je niet anders dan moe worden van elke cursus die precies dat levert, zonder echte veranderingen in het kleurenpalet, unieke nummers of enige vorm van gimmick die hen onderscheidt. Het resultaat is iets dat ongeïnspireerd aanvoelt.

In een wereld waar de meeste Nintendo-spellen €60,- kosten voor, nou ja, ooit , geeft het prijskaartje van €15,- van Kirby’s Dream Buffet een ander denkproces aan van Nintendo’s kant. Maar als je het vergelijkt met gratis te spelen games zoals Fall Guys, voelt zelfs die lagere prijs dan normaal niet in lijn met wat wordt aangeboden in Dream Buffet. Hoewel elke verwachting van een Kirby-game op volledige grootte onredelijk lijkt, aangezien de hoofdreeks eerder dit jaar net een nieuwe inzending heeft gekregen, voelt Kirby’s Dream Buffet onvolledig aan en raakt het gewoon niet helemaal het doel.

Kirby's Dream Buffet

€14,99
6