apps.11546.65997001229370332.8e542939-178b-449f-a8e3-6b240dcb8ac7

Review: Madden NFL 20

Madden NFL 20 is de nieuwste game uit de bekende Madden franchise. Met elke nieuwe Madden game worden er verbeteringen, maar ook teleurstellingen toegevoegd. In Madden NFL 20 zijn er meer positieve verbeteringen dan negatieve. Ook zijn er een paar belangrijke veranderingen die het verschil tussen een normale en een echte NFL superster onderstrepen. Aan de de andere kant krijgt de franchisemodus geen belangrijke nieuwe functies en blijven microtransacties een probleem met Madden Ultimate Team. EA’s voortdurende zoektocht om casual en hardcore spelers te bevredigen is slechts gedeeltelijk succesvol, hoewel meer dan normaal.

De Franchise: QB1 Carriere

Madden zet de nieuwe singleplayer franchise voort met een nieuwe storymode. De storymode valt in het algemeen tegen, maar het football zelf voelt goed aan. Dit jaar zijn er nieuwe toevoegingen in het veld die de essentie van de NFL-ervaring vastleggen. Daardoor blijft het leuk om steeds meer te spelen.

De nieuwe storymode, QB1: Face of the Franchise vervangt het verhaal van Madden 18 en 19. In tegenstelling tot die storymode, die een vooraf ingesteld karakter hadden, laat de QB1-modus van Madden 20 je een volledig unieke speler maken. Ook leid jij jouw speler door de laatste jaren van College in de hoop om te starten in de NFL. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om de Lombardi Throphy te winnen in de Super Bowl.

Het verhaal schiet voorbij als je besluit voor welke school je gaat spelen. Je hebt een keuze uit 10 opties, waaronder meerdere zwaargewichten zoals Florida, Oklahoma, Texas, en Clemson. Het is heel erg tof om de university footballteams te zien, compleet met truien, logo’s en stadions. De gameplay ervaring valt helaas wel tegen. Je speelt maar twee wedstrijden in de College Football Playoffs. Ook kun je later niet de collegeteams in quickplay spelen.

Tegen alle verwachtingen in win je het Nationaal Kampioenschap. Daarna ga je naar de NFL Combine waar de scouts en GM’s bepalen hoe hoog je staat in de draft. Hierin zijn een paar grappige momenten met je agent Les Moore, en interacties met hem zijn een van de beste karaktermomenten in de game. Nadat je de NFL hebt bereikt, wordt de game weer de standaard NFL die je gewend bent.

Dit komt voor een deel omdat de cut scenes en de Telltale-stijl keuzes die je moet maken in QB1 stoppen zodra je de NFL hebt bereikt. Als je eenmaal in de NFL aan het spelen bent, krijg je vooral sms-berichten van fans en spelers uit de competitie. Deze methode maakt gesprekken afstandelijker en uiteindelijk vergeet je bijna dat ze er nog zijn.

Het verhaal gaat zo snel in QB1 dat je geen diepe karakterontwikkeling meemaakt. Niet alleen dat, maar het verhaal QB1 is onhandig vertelt. Ook voelt het verhaal niet compleet aan en krijg je meer het gevoel alsof EA er niet goed over na heeft gedacht.

Ondanks dat het sms-systeem niet een goede manier is om een gesprek te voeren, wordt het wel goed gebruikt om doelstellingen en challenges van de week te halen. Je kunt deze challenges halen om XP te verdienen, die je vervolgens aan je eigen personage kunt uitgeven.

Franchise

De standaard franchisemodus van Madden 20, die los staat van de QB1-modus, krijgt dit jaar een hard nodige update. Met de komst van de nieuwe Scenario Engine. Waarmee je via het eerdergenoemde sms-systeem met spelers en coaches kunt communiceren, is de beste nieuwe functie voor Franchise. Net als bij de QB1 heb je wekelijkse doelstellingen die je kunt halen. Deze doelstellingen zijn wel nodig om je geïnteresseerd te houden in een seizoen van meer dan 16 weken. De franchisemodus krijgt dit jaar verder geen belangrijke updates, wat jammer is.

X-Factor & Superstar vaardigheden

De grootste verandering voor Madden 20 zijn de nieuwe X-factor en Superstar vaardigheden. De 50 beste spelers hebben superkwaliteiten gekregen die heel wat toevoegen aan Madden. X-factor vaardigheden worden ontgrendeld als je voldoet aan de kwalificaties. De Superstar-vaardigheden zijn passieve eigenschappen die altijd actief zijn. De nieuwe X-factor vaardigheden zijn een echte gamechanger en ze benadrukken het verschil tussen de gemiddelde en de beste NFL-spelers.

Deze vaardigheden, in combinatie met elite spelers worden in sommige gevallen overdreven krachtig. Soms wordt het hierdoor simpelweg te makkelijk om grote wedstrijden te voltooien. Buiten dat probleem om introduceren de nieuwe X-factor en Superstar-vaardigheden een strategieniveau dat de Madden-reeks nog nooit heeft gezien. Vaak kies je of je de X-factor-kwalificatievoorwaarden moet nastreven of dat je moet kiezen voor spelen met een lager risico. In belangrijke fases van de game zoals het derde of vierde kwart, wordt dit niveau van risico beloond. Met maar 50 X-Factor vaardigheden in het spel voor spelers in 32 NFL-teams, moedigt het je aan om nieuwe teams en strategieën te proberen. Het is ook goed dat de X-factor niet te gimmicky aanvoelt omdat het redelijk moeilijk is om te ontgrendelen.

In het algemeen zit er meer actie in Madden dan in vorige delen. De game laat ook meer informatie op het scherm zien dan vorig jaar, waardoor het gemakkelijker wordt om dingen te zien zoals besluitvormingsspecificaties en welke spelers X-Factor en Superstar vaardigheden hebben. De Playbook menu’s zijn duidelijker en helderder gemaakt, waardoor je alle belangrijke informatie in een oogopslag kunt zien.

Run-pass opties & commentary team

Ook nieuw dit jaar zijn de Run-Pass opties die zijn toegevoegd aan Playbooks. Dit biedt nog een andere manier voor play-callers om dingen door elkaar te halen. Ook zijn er meer dan genoeg speler specifieke animaties. Dit alles voegt zich bij elkaar om Madden 20 dichter dan ooit te maken bij het namaken van de look en feel van echt football. De controls voelen net zo goed aan dankzij verdere verbeteringen en verfijningen.

De basisprincipes van Madden 20’s gameplay voelen steviger en betrouwbaarder aan dan ooit. Fouten zoals slechte passes, gemiste tackles en slechte beslissingen liggen aan jezelf en niet aan de sublieme controls.

Het commentary team bestaande uit Brandon Gaudin en Charles Davis zijn ook weer terug in Madden 20. Ondanks dat sommige regels van tijd tot tijd worden herhaald, zijn ze altijd een traktatie om naar te luisteren. De algehele uitzending, presentatie en gameplay-pakketten van Madden 20 zijn erop gericht om de echte NFL-ervaring na te apen. Dat hebben ze dan ook aardig goed voor elkaar gekregen.

Ultimate team

Ultimate team is het op fantasie gebaseerde teambuilding game. Dit blijft de beste gamemode als het gaat om de enorme hoeveelheid uitdagingen die er zijn. Het blijft leuk om een fantasie team te bouwen en om het tegen de hele wereld op te nemen. Een goede verandering voor MUT dit jaar is hoe je van de ene uitdaging naar de volgende kunt gaan zonder terug te keren naar het menuscherm. Er is ook een ”mission” -systeem dat je helpt de juiste uitdagingen af te maken om items voor je deck te krijgen.

Ultimate Team heeft echter wel een probleem met microtransacties. De tutorial geeft je de opdracht om de winkel te bezoeken waar je echt geld kunt uitgeven aan MUT-kaarten, wat een overbodig gevoel geeft om extra uit te geven. Net zoals bij de vorige Madden games kan het lang duren voordat je de kaarten krijgt die je wilt. Dit moedigt je extra aan om geld uit te geven aan microtransacties terwijl je dat anders niet zou doen. MUT is over het algemeen nog steeds een leuke en boeiende gamemode waar je niet snel genoeg van hebt.

Madden NFL 20

Conclusie:

Madden NFL 20 is een verbeterde versie van Madden NFL 19, dat op sommige gebieden heel goed scoort en op andere heel laag. De nieuwe QB1-carrièremodus voelt aan als een goed idee dat niet goed is uitgevoerd. Het voelt zo omdat het niets betekenisvol of interessants oplevert. De X-Factor en Superstar vaardigheden geeft de game meer actie en een frisse manier om strategie in te zetten. Als je van de Madden franchise houdt dan is dit ondanks sommige negatieve aspecten een aanrader om te kopen.

Madden NFL 20

€62,99
7.8