Miles-Morales-Premium

Review: Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales begint ongeveer een jaar na de originele game en de bijbehorende DLC. Miles heeft het grootste deel van de tijd getraind onder Peter Parker en krijgt eindelijk de kans om te schitteren nadat zijn mentor op een broodnodige vakantie is gegaan.

Nadat Peter vertrekt, breekt er echter een bendeoorlog uit tussen Roxxon Energy Corporation en de mysterieuze Underground, waardoor Miles zijn nieuwe huis in Harlem moet verdedigen terwijl hij probeert de reden voor de vijandigheid te achterhalen. Ondanks dat Spider-Man:  Miles Morales veel korter is dan het verhaal van de vorige game, levert Miles Morales een gefocust, personage gedreven plot dat het personage uitbreidt tot zijn eigen, individuele Spider-Man.

De kracht van het verhaal ligt in Miles Morales, die van bijpersonage naar spectaculaire hoofdpersoon gaat. Insomniac Games heeft uitstekend werk verricht door zijn persoonlijkheid te definiëren, waardoor hij een personage is dat gemakkelijk te vinden is dankzij zijn oprechte zorg voor de mensen in New York City. Hij is geen Peter Parker-kloon en brengt net zoveel naar Insomniac’s Spider-Man-wereld als Parker zelf. Een kleurrijke cast van bij personages helpt de rest van het verhaal te vullen en helpt bij het definiëren van het soort held dat Miles wil zijn. Hoewel het verhaal uitstekend werk levert door Miles op te bouwen als een uniek personage, is het niet zo geweldig met de plot van de game. Een groot deel van de plot is redelijk voorspelbaar, met weinig echte verrassingen, en het gaat ook niet verder met de verhaallijnen die in het originele spel zijn opengelaten. Het is geen verrassing dat geen van deze vragen werd beantwoord, aangezien er een vervolg komt, maar het is verrassend hoe weinig plot-twists het verhaal bevat. Het verhaal uitspelen duurt ongeveer 8-10 uur. Het is merkbaar korter dan het originele spel, maar gezien de lagere prijs is het acceptabel. Daarbovenop biedt Miles Morales een breed reeks aan optionele missies en activiteiten aan. In totaal kan je tot meer dan 20 uur speelplezier hebben en nadat je de game hebt uitgespeeld kan je weer opnieuw beginnen met New Game+.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales voelt ook een beetje als Uncharted: The Lost Legacy . The Lost Legacy deelde veel DNA met Uncharted 4: A Thief’s End, maar wist dankzij de verschillende karakters en een andere setting een eigen identiteit te creëren. Miles Morales doet eigenlijk hetzelfde. Je speelt misschien als een Spider-Man, en je zwaait misschien door New York City, maar er zijn veel verschillen waardoor Miles Morales zich anders voelt dan Marvel’s Spider-Man. De roots van Marvel’s Spider-Man’s gameplay blijft intact, met spelers die verschillende grond- en luchtaanvallen, ontwijkingen en stealth-moves gebruiken om vijanden uit te schakelen. De free-flow-gevechten blijven vloeiend, waardoor spelers flitsende bewegingen efficiënt kunnen uitvoeren en voldoende diepte hebben die de speler in staat te stellen nog meer oogverblindende bewegingen te maken. Bekende soorten vijanden keren ook terug, waardoor terugkerende spelers snel weer in het ritme van de game kunnen springen.

Wat Miles onderscheidt van Peter, is een unieke reeks bewegingen. Terwijl Peter’s vechtstijl meer gadgets omvat, gebruikt Miles elektrische krachten(genaamd Venom) om vijanden te beschadigen en te verdoven. Dit maakt Miles een veel agressiever personage om te spelen in vergelijking met Peter. Het zijn leuke krachten die enorm belangrijk worden in gevechten omdat ze je helpen de controle over de strijd te behouden. Elke Venom aanval kost een gedeelte van je energiebalk die wordt gedeeld met gezondheidsherstel. Er zijn ook nieuwe vijanden die de Venom aanvallen kunnen blokkeren. De aanvallen zijn leuk en krachtig, maar je moet nog steeds je hoofd koel houden wanneer je ze moet gebruiken.

Miles unieke krachten hebben ook invloed op stealth, omdat hij, in tegenstelling tot Peter, kan camoufleren. Hierdoor kan Miles aan ontmoetingen ontsnappen en zichzelf herpositioneren of dichtbij komen voor stealth-takedowns. Stealth was al gemakkelijk in Marvel’s Spider-Man en Camouflage maakt het nog gemakkelijker. De HUD geeft de spelers nog steeds informatie over wanneer het veilig is om aan te vallen. Ondertussen blijft de AI van de vijand niet in staat om op klaarlichte dag iemand in een merkbaar pak te detecteren. Al met al is stealth te gemakkelijk en je zult zelf moeten overwegen om de moeilijkheidsgraad te verhogen als je op zoek bent naar meer uitdaging. Vanuit een ontwerpperspectief krijgen spelers volledige toegang tot de volledige kaart van New York City van de originele game, inclusief een uitgebreid Harlem. Er zijn nog steeds genoeg activiteiten om aan deel te nemen, verzamelobjecten te vinden, uitdagingen om te voltooien en misdaden om te stoppen. Nee, er zijn niet zoveel activiteiten als het originele spel, maar er is genoeg om spelers urenlang bezig te houden, samen met tal van mooie pakken om vrij te spelen.

Het koppelen van gameplay en wereldontwerp voelt nog steeds perfect aan. Insomniac Games heeft in 2018 web-swinging gemaakt en het is hier nog steeds geweldig. De mogelijkheid om vanaf elk punt op de kaart heen en weer te zwaaien, blijft een opwindend gevoel die wordt versterkt door het toegenomen vermogen en de SSD van de PS5, waardoor het gevoel van punt-A naar punt-B veel vlotter gaat. Het helpt ook dat de SSD-laadtijden bijna nihil maakt, waardoor reizen door de stad, het opstarten van het spel en het laden van een opgeslagen bestand volledig pijnloos zijn. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales deelt veel DNA met Marvel’s Spider-Man, inclusief de kaart en gameplay-mechanics, maar de game doet genoeg om spelers te vermaken in de besneeuwde versie van New York City. Miles agressieve gameplay voelt heel anders aan dan Peter’s op gadgets gerichte gevechten, waardoor gevechten een nieuwe wending krijgen. Er zijn hier veel nieuwe dingen om spelers geïnvesteerd te houden.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales lanceert op zowel PS5 als PS4. Hoewel de game er goed uitziet en goed werkt op PS4, slaagt de PS5-versie erin om hem te overtreffen en een glimp op te vangen van de kracht van de console. Of je nu in Fidelity- of Performance-modus speelt, de game ziet er fantastisch uit met mooiere texturen, skin shaders, betere tekenafstanden, effecten en verlichting. Het is een indrukwekkende introductie tot PS5 en elke modus biedt iets anders. De Fidelity-modus versterkt het grafische aanbod door indrukwekkende op hardware gebaseerde ray-tracing toe te voegen, waardoor de vele wolkenkrabbers van New York City realistischer aanvoelen als je er langs slentert. De Performance-modus vervangt ray-tracing en andere visuele effecten om spelers een soepele ervaring van 60 fps te geven. Beide zijn geweldig en geweldig, hoewel het leuk zou zijn geweest om ze allebei in een 1440p-modus te hebben gekregen in plaats van de een of de ander te moeten kiezen.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is een indrukwekkende technische showcase voor de PS5, ondanks de lancering op PS4. Insomniac Games heeft een verbluffend ogende game afgeleverd, terwijl ze tegelijkertijd veel van de chicste functies van de PS5 bevatten. Het is niet perfect; er zijn nog steeds genoeg vijanden die door objecten knippen tijdens het uitschakelen van de baars en de camera neigt in paniek te raken in krappe bochten, maar dat neemt niet veel weg aan het feit dat dit een sterke eerste vertoning is voor de PS5.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

€59,99
8.8