Multiversus

Review: MultiVersus

Ik was niet helemaal overtuigd door MultiVersus toen het uitlekte. We hebben in de afgelopen decennia talloze platformvechters zien uitdagen tegen Super Smash Bros, waarbij ze meestal plat vielen. Zelfs Sony’s eigen poging met PlayStation All-Stars Battle Royale was matig, dus ik schatte de kansen van een Warner Bros-crossover niet echt in. Ik geef graag toe dat die eerste indrukken verkeerd waren. Zelfs als een gratis te spelen game, die de gebruikelijke valkuilen voor het genereren van inkomsten met zich meebrengt, onderscheidt MultiVersus zich waar het ertoe doet.

Je kunt een deel daarvan toeschrijven aan het ongebruikelijke MultiVersus-personagerooster, dat niet bijzonder samenhangend is. Ze bevatten 18 personages, met meer op de planning, ze vallen allemaal onder de licentie van Warner Bros. Discovery, maar het mixen van Game of Thrones-personages met Bugs Bunny voelt gewoon vreemd. Dat gezegd hebbende, ik heb er nooit aan getwijfeld toen ik begon te spelen – iedereen is goed aangepast. Dat wordt geholpen door stemacteurs die hun rol opnieuw opnemen, met Kevin Conroy en Matthew Lillard die terugkeren voor respectievelijk Batman en Shaggy als belangrijke hoogtepunten. Het is jammer dat MultiVersus niet elke franchise een specifieke arena geeft als aanvulling op de cast, hoewel je bekende bezienswaardigheden zoals de Bat Cave zult zien.

Het is de moeite waard om elk personage van tevoren te bestuderen, aangezien MultiVersus ze in vijf klassen groepeert. We hebben de zware krachtpatsers, behendige moordenaars, defensieve tankklassen, ranged mages en ondersteuningsklassen die beter zijn in buffs dan schade. Ik waardeer deze variëteit en de game geeft prioriteit aan 2v2-teamgevechten als de belangrijkste manier om te spelen, met name die ondersteuningsklassen die MultiVersus helpen om goed in deze co-op-nadruk te leunen. (Er zijn ook 1v1-gevechten en gratis voor iedereen met 4 spelers, maar irritant genoeg geen lokale co-op, wat jammer is.)

Dit betekent dat alleen het kennen van de sterke punten van je eigen personage niet genoeg is – samenwerken met teamgenoten is essentieel, waarbij de overwinning een gecoördineerde inspanning vereist. Gelukkig voor een open bèta, voelt aan de karakterkant alles ook verrassend goed uitgebalanceerd, iets sterkere uitzonderingen zoals Finn en Velma terzijde. Wat we momenteel hebben werkt goed en geen enkel personage voelt onbruikbaar aan. Ik had een paar momenten waarop sommige hitboxen een beetje uitvielen, wat niet geweldig is, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit niet wordt aangepast vóór de volledige release. Hoe dan ook, het veiligstellen van overwinningen geeft voldoening.

Zodra een match begint, zal iedereen die eerder platformvechters heeft gespeeld dit bekend voorkomen. Net als Smash Bros, ziet MultiVersus af van traditionele gezondheidsbalken voor een schademeter, waardoor je vijanden gemakkelijker vanaf de zijkanten van de arena kunt lanceren bij meer hits. Elke jager heeft een speciale ontwijk-, dubbele sprong- en twee aanvalsknoppen, die variëren afhankelijk van de directionele invoer of als je in de lucht bent. Makkelijk genoeg voor nieuwkomers, en hoewel ik niet elke techniek zal beschrijven, tussen strategisch getimede spikes, jongleren, luchtcombo’s en andere tactieken, is er ook een redelijk vaardigheidsplafond voor de meer ervaren veteranen. Let echter op die richels – je kunt ze niet vastgrijpen, maar je kunt je vastklampen aan de zijkanten van een muur en omhoog springen, in wezen erop klimmen. Herstel voelt daardoor vaardiger aan, en ik ben er helemaal voor.

Het kostte tijd om me aan deze mechanica aan te passen, maar toen ik MultiVersus eenmaal onder de knie had, had ik veel plezier in deze gevechten. De gevechten zijn behoorlijk hectisch, maar als je brutaal buiten het podium wordt gelanceerd, heb je het gevoel dat je de controle hebt. Beweging is leuk, het landen van die goed getimede aanvalsaanval was leuk, en het succesvol ontwijken van een lastige aanval is een haast. Bij het online spelen bleven de prestaties soepel en ik had nooit een merkbare vertraging. Dat is te danken aan de speciale servergebaseerde rollback-netcode, muziek in de oren van elke vechtfan, ondersteund door volledige crossplay.

Zodra een wedstrijd is afgelopen, stijgen de personages individueel. Dit levert verschillende nieuwe beloningen op, “perks” genaamd, waarmee je vechters op kleine maar belangrijke manieren kunt buffen. Tussen nuttige, verdedigende en offensieve voordelen kun je er drie tegelijk uitrusten en als je teamgenoot een bijpassend voordeel heeft, wordt het gestapeld voor betere prestaties. Lumpy Space Punch geeft je team bijvoorbeeld 5% meer melee-aanvalsschade in de lucht, tot 10% gestoten wanneer gestapeld. Iedereen heeft ook unieke kenmerkende voordelen, zoals Iron Giant’s Afterburners-vaardigheid, die firewalls verlaat nadat hij zijn raketlaarzen heeft ontstoken.

Dit is waar MultiVersus echt verschilt van Smash Bros en er is een grote variëteit tussen deze keuzes, wat je aanmoedigt om met verschillende stijlen te experimenteren. Zullen ze je de strijd winnen? Niet per se, hoewel het juiste voordeel dat extra voordeel kan bieden voor vaardigheden die je anders misschien zou missen.

MultiVersus heeft veel diepgang en door het gratis te spelen, wordt het een stuk toegankelijker door die eerste barrière weg te nemen. Mijn grootste zorg hier, die ik zou toepassen op de meeste gratis te spelen games, ligt in het genereren van inkomsten. Op dit moment is slechts één personage, Wonder Woman, permanent gratis. Alle anderen roteren als een set van vier gratis keuzes om de twee weken. Het kan frustrerend zijn om de toegang tot je favoriete jager te verliezen als ze niet zijn ontgrendeld, hoewel het rotatieschema aanmoedigt om anderen uit te proberen.

Voor degenen die niet willen wachten, hebben we twee permanente ontgrendelingsmethoden. Ten eerste kun je ze kopen voor 700 Gleamium, premium in-game valuta die alleen beschikbaar is in bundels en als referentie kost 1000 Gleamium ongeveer €10. Gelukkig is de andere optie niet afhankelijk van microtransacties, aangezien karakters over het algemeen kunnen worden gekocht voor 2000-3000 gouden munten. In tegenstelling tot Gleamium worden munten verdiend via wedstrijden of het voltooien van uitdagingen en het gebruik van deze methode voelde niet slecht. Na een uur had ik 2000 munten gehaald en koos ik voor Finn. Het hoeft niet lang te duren, wat goed nieuws is als je een bepaald personage in de gaten houdt.

Het is misschien een van de betere implementaties die ik heb gezien met het genereren van inkomsten, maar als je die extra skin wilde? Dat is een ander verhaal, geen dubbele ontgrendelingsmethoden hier. Velen zijn alleen beschikbaar met Gleamium en kosten vaak meer dan de daadwerkelijke ontgrendeling van het personage. Andere outfits gebruiken gouden munten en ik vergeet de 50-tier battle pass met cosmetische unlocks niet, die gratis en premium tiers heeft. Ik ben niet onredelijk, games hebben inkomsten nodig en we krijgen gratis toegang. Maar als sommige skins – en ik zeg sommige, niet alle – alleen al 2000 Gleamium kosten, voelt dat overdreven.

MultiVersus

Free-to-play
7