ss_6d2cd663d938ac1c1f55150bd6a922664d9b1b78.1920x1080

Review: NBA2K23

Het is moeilijk om te weten waar je moet beginnen met NBA 2K23, omdat er, zowel op groot als op klein vlak, veel nieuwe dingen te zien zijn. Maar voor mij begint het met The Jordan Challenge. Voor het eerst sinds NBA 2K11 kun je hoogtepunten uit de carrière van de grootste speler uit de geschiedenis van de NBA opnieuw beleven. Deze vernieuwde Jordan Challenge is meer dan alleen een herhaling van een modus die al meer dan tien jaar afwezig is, en is als een moderne remake van dat originele concept.

Beginnend in zijn universiteitscarrière in North Carolina, speel je vijftien van Jordan’s grootste games en werk je aan het opnieuw creëren van statlines en andere resultaten, zoals een tijdreiziger die probeert de juiste tijdlijn niet te verstoren. Waar Jordan 63 punten liet vallen bij de Celtics en een play-offscorerecord vestigde, kun jij dat nu ook doen. Waar hij zijn zesde en laatste NBA-titel won, kun jij ook zijn laatste dans uitvoeren. Deze en andere basketbalmomenten die je altijd opnieuw kunt afspelen, kun je opnieuw beleven.

Conceptueel gezien is dit zoals het voorheen was, zij het nu met vijf games meer dan de originele versie, maar de fijnere details zijn waar The Jordan Challenge echt uitblinkt in 2K23. Voor het tijdperk geschikte filters, retro graphics op het scherm en zelfs lang vervlogen arena’s en passend geklede toeschouwers werken samen om spelers naar de tijd en plaats van elke game uit de jaren ’80 en ’90 te vervoeren. Vóór elke wedstrijd bevat het Visual Concepts-team nieuwe interviewsegmenten met spelers, commentatoren, coaches en anderen die uit de eerste hand getuige waren van de grootsheid van Michael Jordan. Gezamenlijk geeft het de hele modus het gevoel van een interactief museum met ongeëvenaarde basketbalprestaties, en het spelen ervan was de eerste keer in mijn leven dat een sportgame me kippenvel bezorgde.

Hierdoor kun je je team positioneren om de hedendaagse of opkomende sterren van elk tijdperk op te stellen of te ruilen en vanaf dat startpunt de basketbalgeschiedenis opnieuw te creëren, zoals het creëren van alternatieve realiteiten waarin Larry Bird voor Philly speelde of Jordan nooit twee jaar lang met pensioen ging. zijn beste. De competitie zal ook veranderen naarmate je verder gaat, waarbij de spelregels worden bijgewerkt, de dominante speelstijlen in de loop der jaren veranderen en teams verhuizen – of niet, als je bijvoorbeeld besluit dat je NBA-alt-universum de Sonics houdt waar ze thuishoren.

Zowel The Jordan Challenge als deze nieuwe MyNBA-functie, genaamd Eras, vertegenwoordigen manieren waarop de game van dit jaar voelt alsof hij boven en buiten gaat. Andere sportsimulaties bieden dit soort inhoud gewoon niet aan hun spelers. Het is een opmerkelijk iets en voelt met zorg en aandacht behandeld vanuit een studio die vol echte basketbalfanaten moet zitten. De liefde voor het spel straalt uit deze twee modi en zou NBA 2K23 alleen al kwalificeren als een must-play voor basketbalfans.

Hoewel deze kenmerken zeker niet klein zijn, is NBA 2K al lang een serie die ook op de kleine dingen let. Extreem levensechte speleranimaties, eersteklas commentaar en een ongeëvenaarde presentatie in uitzendstijl, allemaal terug met indrukwekkende extraatjes, zoals verschillende commentaarteams, afhankelijk van de modus die je speelt. NBA 2K heeft al lang een aantal andere sportseries – die ik niet zal noemen, maar je kunt het waarschijnlijk wel raden – te schande gemaakt met zoveel aandacht voor detail, en deze kleine dingen hebben uiteindelijk een buitenmaats effect, waardoor deze serie de meest elk jaar een leuk sportspel.

Die details scheiden deze serie van het pack, zelfs als NBA 2K zelf soms ontbrak in de daadwerkelijke basketbalgameplay, maar de zorgen over de te grote nadruk van vorig jaar op schieten zijn weggenomen. Hoewel de NBA zelf in het echte leven over het algemeen de voorkeur geeft aan de drie-bal, is dat natuurlijk niet voor alle spelers het geval. Maar de game van vorig jaar maakte van iedereen met een open blik scherpschutters. Het was onrealistisch en veranderde wat misschien wel het belangrijkste aspect is: online pick-up games met vrienden en rivalen. 2K23 richt zich grotendeels op het teruggeven van de macht aan de sterke finishers en slashers van de competitie, waardoor opeenvolgende jaren worden voorkomen waarin iedereen op Steph Curry lijkt.

Gemodelleerd naar het spel van Bucks-aanvaller Giannis Antetokounmpo, voelt de game van dit jaar meteen beter uitgebalanceerd voor verschillende speelstijlen. Degenen die geen natuurlijke schutters zijn, zijn teruggevallen op iets realistischers, terwijl degenen die in de verf leunen en verdedigers pesten zich nu net zo dominant voelen als een schutter van achter de boog. Dit heeft op zijn beurt online PvP-games leuker gemaakt, omdat ze niet langer aanvoelen als driepuntswedstrijden.

Dat wetende heeft het team de game van dit jaar zo ontworpen dat je verhalende redenen krijgt om door de stad te rennen en speurtochten voor tientallen NPC’s te voltooien alsof het een RPG is. Je zult districten fans voor je winnen als een oorlog in San Andreas, maar hier zijn je wapens liefdadigheidswerk, endorsement deals en af ​​en toe een virale tweet.

Na jaren The City (en zijn voorganger The Neighborhood) voelt de modus nog steeds als een prestatie. Net als The Jordan Challenge en MyNBA Eras is dit sociale centrum iets wat alleen NBA 2K doet en het helpt het te onderscheiden van de rest van het peloton, waardoor het voor fans van meerdere sportgames gemakkelijk wordt om te weten waar ze hun tijd moeten investeren met talloze modi en attracties, waarvan sommige dagelijks wisselen. De grote nieuwe toevoeging is The Theatre, de plek waar je naartoe kunt gaan voor tijdelijke modi met vreemde wijzigingen in de score of de spelregels. De stad werpt echter wel een aantal lastige problemen op.

Het eerste dat het vermelden waard is, zijn de transportmodi van het spel. Voor degenen die niet van zoektocht naar baan willen rennen en omgekeerd: skateboards en fietsen zijn terug, maar ze besturen zo slecht (en hebben dat altijd gedaan) dat ik eerder te voet blijf en de snelheidsdaling accepteer . Gelukkig zijn er nieuwe fast-travel-punten toegevoegd in de vorm van metrostations en is de stad dit jaar feitelijk ongeveer 30% kleiner vanwege de vraag van fans naar een dichter stadsbeeld. Toch zullen zowel speurtochten als reisafstanden soms het gebruik van skateboards vereisen, maar ze zijn frustrerend onhandig. Het is vreemd om te klagen over de skateboardmechanismen van een basketbalspel, maar het is een keuze om dit soort dingen op te nemen, en de game van dit jaar heeft dit al lang bestaande probleem niet opgelost.

Als je niet nieuw bent in de serie, weet je waarschijnlijk al hoe invasief de microtransacties (MTX) zijn. Zelfs op de hoogten uit het verleden was het betaalmodel hetgene dat deze serie een paar stappen lager bracht, en het is hier nog steeds een probleem. Het probleem is tweeledig. Aan de ene kant is de MyTeam-modus van de game net zo slecht als elke vergelijkbare modus zoals Ultimate Team in EA Sports-games. Het is zonder twijfel pay-to-win, gezien het feit dat elke speler eenvoudigweg een onbeperkt aantal kaartpakketten kan kopen totdat hij een dominant team heeft gevonden. Maar de MTX van de game blijft The City ook temperen, aangezien dezelfde virtuele valuta die je team in MyTeam kan upgraden ook je MyPlayer-hoofdrolspeler dramatisch kan verbeteren.

Naarmate die speler uiteindelijk uit het verhaal naar The City migreert, veroorzaakt dit een MyTeam-achtige kloof tussen degenen die streven naar grootheid en degenen die zich een weg naar boven hebben betaald. Het is duidelijk dat een bepaald percentage van de spelers er de voorkeur aan geeft dat de game ze meteen laat upgraden, maar als je ze dan tegenkomt in de rechtbanken van The City en andere PvP-modi, voelt het alsof je vast komt te zitten in een first-person shooter-lobby met wall-hackers en aimbotters. Door ervoor te zorgen dat dezelfde valuta tatoeages koopt, skateboards opnieuw schildert en je speler upgradet, voelt het als een lang gebroken functie waar de game elk jaar in september naar terugkeert.

De stad wordt ook gesmoord door productplaatsing op een manier die zo overdreven is dat het hilarisch zou zijn als het me niet zo’n duister voorproefje gaf van de zogenaamde metaverse. Vrijwel alles is reclame, van Gatorade en Nike tot Mobil en Nokia. Het voelt alsof ik een teamgenoot niet eens een high five kan geven zonder dat Mountain Dew mij dat brengt.

Deze problemen, vooral vanwege het feit dat ze jaar na jaar aanhouden, verhinderen dat NBA 2K23 historisch geweldig is, maar voor vaste spelers die aan deze problemen gewend zijn geraakt, zullen ze waarschijnlijk minder prikken. Wat overblijft nadat je deze problemen hebt vergeven (of gewoon hebt geprobeerd te vergeten), is ongetwijfeld nog steeds een uitzonderlijk basketbalspel, gemaakt met veel aandacht voor detail en liefde voor het spel. Op het veld ziet en voelt NBA 2K23 er bij elke rit levensecht en spannend uit, en de nieuwe en vernieuwde modi behandelen de NBA als een gerespecteerd historisch monument. Op deze belangrijke manieren doet het zijn best om de grootsheid van Jordan te weerspiegelen en laat het zowel NBA-nieuwkomers als historici zien hoe het is om als Mike te spelen.

NBA 2K23

39,99
7.8