Un1qgP5g-nfshp-gamescom4.large (1)

Review: Need for Speed Hot Pursuit Remastered

Hot Pursuit, oorspronkelijk uitgebracht in 2010, was de eerste Need For Speed-game van Burnout-ontwikkelaar Criterion. Hoewel het nu moeilijk voor te stellen is, was de Need For Speed-franchise vroeger net zo populair als Call Of Duty- en FIFA, waardoor de jaarlijkse release een heel groot probleem werd.

De Remastered-editie wordt vooraf geladen met alle DLC van de game, waaronder een hele reeks exotische auto’s en nog eens zes uur aan add-on-uitdagingen. Je zult vanaf het begin merken dat je verdrinkt in Porsches en Lamborghini’s, en dat geldt zowel voor racers als voor de politie, die even sportieve ritten rijden om ervoor te zorgen dat ze competitief blijven tijdens hun frequente achtervolgingen op hoge snelheid.

Hot Pursuit is alleen in naam een ​​Need for Speed-game. Deze razendsnelle racer heeft meer gemeen met de eigen Burnout-serie van ontwikkelaar Criterion Games dan met alle eerdere Need for Speed-aanbiedingen, ondanks het ontbreken van een aantal functies die vaak worden geassocieerd met Burnout-games. Dit is geen spel waarin je wordt beloond voor een spectaculaire crash of voor het springen door reclameborden, maar het is een spel dat je aanmoedigt gevaarlijk te rijden en je tegenstanders met alle mogelijke middelen uit te schakelen. De optie om zowel als illegale racers te spelen als als de politie die hen achtervolgt, zorgt voor wat broodnodige afwisseling in de actie, terwijl spike strips, wegversperringen en andere tegenmaatregelen ervoor zorgen dat Hot Pursuit zich niet echt voelt als een racer die je hebt eerder gespeeld.

Als je bekend bent met de Burnout-serie, voel je je meteen thuis bij de bediening in Need for Speed: Hot Pursuit. Gelicentieerde auto’s van onder meer Lamborghini, Aston Martin en Porsche kunnen door bochten worden geschoven met slechts de kortste aanraking van de rem, en je verdient nitro door gevaarlijk dicht bij andere voertuigen en tegen tegemoetkomend verkeer te rijden. Bovendien zijn er tal van shortcuts beschikbaar als je afdwaalt van de wegen in Seacrest County, en mocht je je auto vernielen terwijl je er een probeert uit te schakelen, dan word je getrakteerd op een glorieuze slow-motion opname terwijl panelen knikken en puin begint te vliegen. Een soortgelijke slow-motion-behandeling wordt gebruikt om je te waarschuwen wanneer er extra agenten verschijnen om je te achtervolgen en wanneer je met succes een tegenstander hebt uitgeschakeld, wat een vleugje Hollywood toevoegt aan deze snelle achtervolgingen.

Zelfs in de tijdritten van de Career-modus, waar je geen politie of racers hoeft te vrezen, is er altijd een kans op een ramp. Tegenliggers en langzaam rijdend verkeer, risicovolle shortcuts en scherpe bochten werken allemaal samen om je op het puntje van je stoel te houden, en andere soorten evenementen voegen zoveel extra gevaren toe. Je komt over de finish. Als racer word je achtervolgd door agenten die wegversperringen kunnen plaatsen, je kunnen raken met EMP-explosies, spijkermatten op je pad kunnen laten vallen en zelfs helikopters kunnen oproepen die zijn bewapend met spijkerstrips om je te vertragen als je te ver voor hen uitkomt. En als agent wordt van je verwacht dat je racers achtervolgt die hun eigen EMP’s en spike strips hebben, evenals krachtige turbosystemen en jammers die al je apparatuur voor korte tijd onbruikbaar maken. Het goede nieuws is dat je tegenstanders langzaam toegang krijgen tot meer en betere uitrusting in de Career-modus, maar jij ook.

Apparatuur is toegewezen aan het D-pad en is slechts in beperkte hoeveelheden beschikbaar. Dit voorkomt dat evenementen van hetzelfde type te veel op elkaar lijken, omdat het uitschakelen van racers door ze in te halen en vervolgens spike strips te laten vallen heel anders is dan ze te raken met EMP-schoten die een paar seconden nodig hebben om vast te zetten nadat je jezelf direct achter je hebt geplaatst. Je hebt altijd de mogelijkheid om gewoon tegen andere voertuigen in te beuken om ze uit te schakelen, maar deze auto’s zijn veel veerkrachtiger dan hun Burnout-tegenhangers. Overigens ben je als racer vrij om je tegenstanders van de weg te jagen of zelfs tegenmaatregelen te nemen, maar als er politie achtervolgt, kun je je agressie het beste bewaren voor je gemeenschappelijke vijand.

Politieagenten en racers in Hot Pursuit profiteren van indrukwekkende AI die hen zowel formidabele als soms onvoorspelbare tegenstanders maakt. Beiden zijn slim in het effectief gebruiken van hun tegenmaatregelen en zijn agressief. Maar ze zijn ook feilbaar, wat kan zorgen voor spannende momenten wanneer racers bijvoorbeeld direct voor je tegen elkaar botsen. Racers zullen niet altijd kortere wegen nemen, maar het is niet ongebruikelijk om ze dat te zien doen; Het is indrukwekkend dat als je ze als politieagent achtervolgt, ze vaak tot de laatste seconde wachten om van de weg af te slaan, wat het proberen om ze te volgen veel uitdagender maakt. Politieagenten nemen ook kortere wegen, maar alleen als ze racers achtervolgen. Interessant is dat niet alle alternatieve routes
je echt tijd besparen, en hoe effectief ze zijn als shortcuts, wordt gedeeltelijk bepaald door hoe goed je auto offroad rijdt. Als je in een Subaru Impreza of Mitsubishi Lancer Evo met vierwielaandrijving zit, vertragen losse oppervlakken je niet veel, maar als je in een laaghangende auto zoals de Koenigsegg Agera of Pagani Zonda zit, ben je waarschijnlijk beter af op het asfalt te blijven.

De tijd is onaardig geweest voor Need For Speed ​​Hot. Terwijl de serie stof verzamelde, zijn racegames verder gegaan met lagen van nuance en verfijning. Het laat een gameplay achter die vroeger scherp en spannend aanvoelde en een beetje plat leek. Hot Pursuit heeft nog steeds zijn momenten, vooral als je de agent speelt.

Need for Speed Hot Pursuit Remastered

€39,99
7.8