planet_zoo_lion_1920.0

Review: Planet Zoo

Planet Zoo laat zien dat de attracties belangrijker zijn dan de gasten. De eerste keer dat demonstranten in mijn dierentuin kwamen opdagen, voelde ik een mengeling van paniek, schuldgevoel en opluchting.

Ik had geen waterfilter geïnstalleerd en mijn zoetwaterkrokodillen leden hier onder. Dit was niet alleen een succesmeter die in het spel viel, maar een set dieren die ik had ingesloten, onder mijn eigen zorg had geplaatst en vervolgens had verwaarloosd om voor de publieke aandacht te zorgen. Ik voelde me net zo schuldig als spijtig. Ik was bang dat de schade onomkeerbaar zou zijn, zowel voor de dieren die ik hier moest beschermen als voor de reputatie van mijn dierentuin. En ik was al in een financieel precaire situatie met mijn dierentuin, waar de paniek vandaan kwam.

De opluchting kwam van het feit dat ik al een tijdje wist dat er ergens een probleem was, een fout in het systeem had de krokodillen ziek gemaakt; Ik had het gewoon niet kunnen vinden. Ik was dankbaar dat er nu iemand daar was die me verantwoordelijk hield, erop wees hoe ik deze wezens kwetste en me slecht genoeg voelde over mijn acties die ik ervoor zou zorgen dat ik beter aandacht zou schenken aan mijn leefgebieden in de toekomst.

Planet Zoo, de nieuwste game van Planet Coaster en Jurassic World Evolution-maker Frontier Developments, is een simulatie voor het bouwen en beheren van oudere titels zoals Zoo Tycoon. Spelers zijn verantwoordelijk voor het bouwen en onderhouden van een functionerende dierentuin en ervoor te zorgen dat niet alleen de dieren goed worden verzorgd, maar ook dat het bedrijf winst maakt. Dit terwijl je ervoor zorgt dat de noodzakelijke zorgstandaard niet wegglijdt, is een groot deel van de uitdaging. Hoewel de kern van het spel bekend zal zijn voor degenen die thuis zijn in andere managementsims, voegt het pure detail en realisme van de dieren onder jouw hoede een onverwacht niveau van extra stress toe die niet wordt gevoeld in vergelijkbare titels. Het is één ding als je themapark faalt; het is iets heel anders als je bedrijf ten onder gaat terwijl al je exotische dieren lijden. De emotionele inzet is veel hoger wanneer het comfort en het leven van dieren worden geïntroduceerd, versus alleen zorgen te maken over het leven van andere mensen.

In de carrière-modus neemt Planet Zoo spelers mee door een reeks verhaalgebaseerde scenario’s, compleet met spraakgestuurde personages die je instructies en achtergrondverhalen geven om je vertrouwd te maken met je werk in verschillende dierentuinen over de hele wereld. Deze modus kostte me ongeveer 15 uur om te voltooien, en voor het grootste deel kon het behoorlijk goed uitleggen hoe het spel te spelen.

De scenario’s verklaren duidelijk individuele acties – zoals het bouwen van omtrekmuren voor omheiningen, het veranderen van soorten biomen en ervoor zorgen dat parkpersoneel toegang heeft tot de dieren – in een tempo dat niet overweldigend is. Maar er waren enkele keren dat dat carrièremodus in moeilijkheden raakte, waarbij ik verwachtte dat ik zonder waarschuwing theoretische kennis op complexe taken zou toepassen. In het bijzonder, een vroege missie die spelers vraagt ​​om hun eigen winstgevende dierentuin helemaal opnieuw te creëren, voelt alsof het mensen aan het diepe einde gooit.

Een minder ingrijpend maar toch frustrerend voorbeeld van een onduidelijk tutorial kwam op het eerste niveau, waar ik de taak had om de omtrekwanden van mijn behuizing te verhogen tot 3,9 meter. Ik heb de grootte van elke muur afzonderlijk vergroot, maar de game wilde eigenlijk dat ik een hulpmiddel gebruikte om ze allemaal tegelijk te verhogen, wat niet werd uitgelegd en 20 minuten frustratie veroorzaakte.

In de carrièremodus zijn spelers wel klaar om later de meer open uitdagingen aan te gaan. Het beheert dit terwijl het een verrassend ontroerend, hoewel eenvoudig, verhaal vertelt over de uitdagingen waarmee diegenen die van dieren houden, maar de middelen missen om hun zorg in een wrede wereld goed te verzekeren.

Verder geven online en offline uitdagingsmodi spelers doelstellingen en structuur om naar te streven, zoals meerdere soorten één behuizing laten delen, een bepaald aantal bedreigde soorten terug in het wild vrijgeven, of een bepaald niveau van gemiddelde dierentevredenheid in het park hebben . In de volledige sandbox-modus kunnen spelers alle geld- en geluksmeters uitschakelen.

Hoewel ik een beetje aan het rommelen was met de sandbox-modus, vond ik het uiteindelijk oninteressant. Sommige managementsims zoals Planet Coaster profiteren van ongedekte uitgaven, zodat je uitgebreide attracties kunt bouwen, maar Planet Zoo trekt het meeste van zijn aantrekkingskracht uit zijn beperkingen.

Planet Zoo schijnt het helderst als een spel over micromanagen van een bijna overweldigend groot aantal factoren die verband houden met dierenwelzijn, omdat de inzet bij falen zo tastbaar aanvoelt. Ik wil dat mijn dieren gezond en gelukkig zijn, waarschijnlijk meer dan ik dezelfde dingen wil voor mijn bezoekers.

Maar de game maakt het niet gemakkelijk, vooral met zijn rommelige en vaak overdreven verspreide gebruikersinterface. Als je haastig specifieke informatie probeert te vinden, moet je misschien tussen meerdere open tabbladen springen om te vinden en te vergelijken wat je nodig hebt, of blindelings door menu’s klikken totdat je iets met de juiste tag raakt. Als je een stuk speelgoed wilt vinden dat mentale stimulatie voor je struisvogels biedt, moet je door elk speelgoed klikken dat in de winkel beschikbaar is.

Je kunt in de dierentuin op het dier zelf klikken, maar dat geeft die informatie niet. Het vertelt je echter wel welke biomen het dier leuk vindt en wat de huidige tevredenheid ervan is, dus je kunt naar een ander menu gaan om planten te selecteren en vervolgens teruggaan naar het dierenmenu om te controleren of de plant inderdaad de tevredenheid heeft verhoogd . Het is veel onnodige navigatie die het gevoel heeft gestroomlijnd te kunnen zijn.

Spelers moeten ervoor zorgen dat hun dieren voldoende grote kooien hebben, verwarmd of gekoeld tot de juiste temperaturen; een schone kooi; voldoende voedsel en water; machines om sommigen van hen te misleiden alsof ze aan het jagen zijn; en speelgoed fietste in en uit om te voorkomen dat ze zich vervelen. Het is niet eenvoudig en dierengeluk is een constant veranderende situatie.

Maar dat is niet alles! Je moet ervoor zorgen dat de muren dik en hoog genoeg zijn om de dieren omsloten te houden. Je moet ook goed opletten voor het fokken en nakomelingen vrijlaten in het wild, of je dierentuin aanpassen aan nieuwe baby’s door meer gespecialiseerde omhuizingen te maken en tweewegspiegels te installeren, zodat bezoekers een beter zicht kunnen krijgen op de pasgeborenen.

Het kan soms overweldigend aanvoelen, zoals een aantal borden draaien die gevoelens en rechten hebben, maar het is de stress waard als je je dieren ziet bloeien. Dankzij enkele zeer gedetailleerde animaties en modellen, en het gevoel om individuele dieren in je dierentuin te leren kennen, is het heel gemakkelijk om emotioneel te investeren in het verzorgen van al deze wezens. Ze hebben allemaal het gevoel dat ze verschillende persoonlijkheden hebben, en dat maakt hun verdriet des te hartverscheurender wanneer je strategieën falen.

Ik herinner me de eerste keer dat ik een omheining opzette voor bedreigde Bengaalse tijgers, in de hoop een paar op te voeden om terug in het wild vrij te laten. Ik vond een zeer vruchtbare man, die ik creatief Tijger had genoemd, en met zijn partner produceerde hij een gezond nestje welpen. Ik had Tijger gered van een douane-inbeslagneming en hij was altijd vrij territoriaal geweest. Ik deed niet genoeg onderzoek en ging ervan uit dat het OK zou zijn om de nakomelingen van Tijger in dezelfde behuizing te plaatsen als hij. Maar toen ze ouder werden, brak er een gevecht uit.

Ik moest het zicht van de bezoekers op de tentoonstelling tijdelijk sluiten en Tijger behandelen voor een infectie, terwijl ik ook probeerde snel ruimte en financiën te vinden om een ​​tweede behuizing te maken om enkele tijgers in te scheiden. Tijger was een geweldige broedende tijger en had de hoop een bedreigde diersoort op zijn schouders te helpen bevolken; mijn falen om Bengaalse tijgers goed te onderzoeken, had de kansen kunnen riskeren dat hij precies die nakomelingen zou produceren die we nodig hadden.

Dat gezegd hebbende, hebben we nog steeds niet de grootste dierenverblijf van allemaal besproken: het park dat je tentoonstellingen zal omringen.

Een groot deel van Planet Zoo gaat over het runnen van de dierentuin als bedrijf. De menselijke bezoekers die je dieren komen bezoeken, hebben hun eigen behoeften, die ook micromanaging nodig hebben. Ze willen de stations van de keeper niet zien, dus die moet je verbergen. Ze kunnen boos worden als een dier uit het zicht slaapt, dus je moet ze leren hoe dit levende wezens zijn, geen acteurs die op verzoek optreden.

Er zijn in-game menu’s die speciaal zijn bedoeld om bij te houden hoe effectief je donaties van bezoekers opwekt, maar veel van het systeem is vallen en opstaan. Mijn ervaring is dat bezoekers het beste reageren als je het voederstation van een dier bij het kijkglas plaatst en aan één kant van daar educatieve middelen en donatiebakken aan elkaar gekoppeld hebben. Als je geen donaties binnenhaalt, zul je het veel moeilijker hebben om je dierentuin overeind te houden, omdat ticketverkoop vaak de operationele kosten dekt, maar geen verbeteringen, uitbreidingen of noodkosten.

Ten slotte, terwijl het spel ongeveer 70 soorten dieren heeft, is bijna een derde van hen “tentoongestelde” soorten. Deze wezens hebben veel minder animaties en je kunt hun bijlagen niet op maat ontwerpen. Ze lijken veel meer op de automatische piloot Tamagotchis – zorg ervoor dat je het geld en het personeel hebt om ze af te handelen, en ze zullen daar gewoon een beetje zitten. Het neemt een van de geadverteerde opsommingstekens in de game en laat zien dat het een beetje opgeblazen is.

Ondanks deze problemen kon ik niet anders dan van Planet Zoo houden om wat het is: een spel over proberen de wereld een beetje beter te maken, door ervoor te zorgen dat sommige dieren goed worden verzorgd. Van het verhaal dat klopt over het beschermen van dierenwelzijn in het geval van kwaadaardige kapitalisten die winst proberen te genereren, tot de eerste keer dat ik in staat was om een ​​reeks bedreigde pygmee nijlpaarden terug in het wild los te laten, had ik het gevoel dat al mijn stress ergens toe werkte. Natuurlijk, ik raakte altijd achterop en raakte in paniek omdat ik niet genoeg voor mijn dieren deed. Maar uiteindelijk bloeiden ze op en ik hielp bezoekers te leren waarom vechten om hen te beschermen zo belangrijk was.

Planet Zoo

€44,99
8.3