Ride-4-Thumbnail

Review: RIDE 4

Milestone heeft de RIDE-serie weer uitgebreid, waardoor liefhebbers de wereld van het motorracen in al zijn virtuele glorie kunnen ervaren. Toen ik de game voor het eerst speelde was ik gelijk onder de indruk van hoeveel RIDE 4 is verbeterd ten opzichte van RIDE 3. RIDE 4 voelt eigenlijk aan als een Gran Turismo game, alleen kan je in RIDE 4 racen op twee wielen in plaats van vier.

RIDE 4 is gebouwd om de motorsport tot in de puntjes na te bootsen. Met enorme snelheden rijden op bijvoorbeeld de Nürburgring GP-Strecke is super spannend, en een verkeerde beweging plaatst je van de eerste plek helemaal naar de laatste. Daarom is het belangrijk om de fijne details van het racen te leren. Weten wanneer je naar links of rechts moet leunen, wanneer je de remmen moet gebruiken is redelijk moeilijk voor nieuwkomers in het genre. Met een best wel hoge moeilijkheidsgraad, zul je snel merken dat je veel crasht in plaats van dat je keihard loopt te scheuren op het racecircuit. Hoewel dit het spel echt realistisch maakt, levert dit in combinatie met de realistische bediening best wel wat frustratie op. Maar de speler die aanhoudt wint, en als je in staat bent om foutloos ronde na ronde te rijden over het circuit dan krijg je een welverdiend gevoel van voldoening.

Met een nieuwe physics-engine moet je rekening houden met het bandenverbruik, aangezien je rijstijl van invloed is op je wielen. Bovendien kan je meer customizen, wat betekent dat liefhebbers urenlang plezier hebben met sleutelen en tunen totdat ze de perfecte setup hebben.

Visueel is RIDE 4 verbluffend. Met 176 motoren en 30 tracks die zorgvuldig zijn nagemaakt, brengt de game je het echte race gevoel. Hoewel ik zelf nog nooit op een motor heb gereden, doet de game uitstekend werk waardoor elke motorfiets uniek aanvoelt en als resultaat de game aanvoelt als een goede race simulator. Deze aspecten worden verbeterd met het nieuw toegevoegde dynamische licht- en weersysteem. Hierdoor kunnen races veranderen van een zonnige dag naar donkere nacht. Maar wat is een race game zonder een beetje competitie? In RIDE 4 kan je niet alleen online racen, maar RIDE 4 bevat ook ANNA, een steeds evoluerend AI-systeem dat leert en meegroeit met de speler. ANNA zorgt ervoor dat er een constante uitdaging is als jij begint met racen.

De carrière modus is volledig opnieuw ontworpen om de carrière van een professionele racer na te bootsen. Nadat je je personage hebt gemaakt, begin je te rijden in de regionale competities in Europa, Amerika of Azië. Hierna volgt de World League waar je meer keuze krijgt in verschillende evenementen. Tenslotte ga je verder naar de World Superbike League of World Endurance League, beide ontworpen om je skills te testen. Tijdens de carrière modus kan jij dus je eigen route bepalen.

Voor de singleplayer zijn er verschillende opties, de grootste is de carrière modus, maar er zijn ook single races, endurance races en time trials. De online muliplayer bevat online competities en gezellige informele races. Ook krijg RIDE 4 gratis- en premium DLC die al zijn bevestigd door Milestone.

Ervaren spelers van de RIDE-franchise en van motorsport zullen met RIDE 4 uren aan gameplezier hebben. De game wordt steeds realistischer en lijkt bijna op het echte leven. Met een uitgewerkte carrière modus, waarbij de eigen keuze van de speler op de voorgrond staat, zullen fans tevreden zijn die graag meerdere playthroughs willen doen.

RIDE 4 is beschikbaar op de PS4, Xbox One en PC.

RIDE 4

€59,99