RCT3

Review: RollerCoaster Tycoon 3 Complete Edition

Dit klassieke simulatiespel is nog steeds net zo leuk als vroeger.

RollerCoaster Tycoon 3, de derde game in de klassieke RollerCoaster Tycoon franchise, werd oorspronkelijk uitgebracht op pc in 2004. Met de game konden spelers hun eigen pretparken maken en beheren. Met de twee DLC’s (Soaked en Wild) die werden toegevoegd aan RTC3 konden spelers ook waterparken en dierentuinen toevoegen. Nu is de game (inclusief 2 DLC’s) opnieuw uitgebracht als RollerCoaster Tycoon 3: Complete Edition op Nintendo Switch en PC. We hadden de kans om de RTC3 te spelen op PC.

Met RCT3 kunnen spelers pretparken, waterparken en dierentuinen maken en beheren, of een combinatie van alle drie de parken. In de Carrière-modus van het spel kunnen spelers scenario’s voltooien door specifieke doelen te bereiken, zoals een vereist aantal gasten in het park hebben of een bepaald aantal achtbanen in je pretpark hebben.

Het basisspel van RCT3 heeft zijn eigen set scenario’s, en er zijn zelfs nog meer scenario’s beschikbaar als onderdeel van de Soaked en Wild DLC’s. Ook is er een Sandbox-modus waarop je al je creativiteit kunt loslaten. Sandbox-modus geeft spelers een leeg stuk land waarop je alles wat je maar wilt kunt bouwen, zonder dat je je zorgen moet maken of je wel genoeg geld hebt.

Omdat dit een management- en simulatiespel is, hebben spelers de controle over hoe elk park in de loop van de tijd wordt gebouwd en uitgebreid. Sommige parken geven spelers misschien een paar start-attracties, decoraties, enzovoort, maar vanaf daar is het aan de speler om te beslissen wat ze vervolgens gaan doen.

Je kunt kiezen welke attracties je wilt bouwen (en waar), welke winkels je wilt bouwen, welke decoraties je wilt plaatsen, waar je paden moet aanleggen, hoeveel personeel je wilt inhuren, waar je bomen en planten wilt neerzetten, waar banken, vuilnisbakken en meer paden neergezet moeten worden, welke kleur de wachtrij van elke rit moet zijn, hoe elke rit moet worden genoemd, hoeveel entertainers er moeten ronddwalen in jouw park, en nog veel en veel meer.

Zoals ik al zei, kun je in de Sandbox-modus al deze acties uitvoeren zonder dat je je zorgen hoeft te maken over geld. In de Carrière-modus is dit niet het geval en moet je ook het geld van je pretpark beheren. Dit kan betekenen dat je moet beslissen of je al dan niet een lening wilt afsluiten (en wanneer je de lening moet terugbetalen), hoeveel je wilt vragen voor een toegangsticket voor het pretpark of voor toegang tot een bepaalde rit.

Er zijn heel veel attracties beschikbaar in RCT3. Je kunt veel klassieke attracties bouwen, zoals een carrousel, schommelstoel of een achtbaan. Ook zijn er een paar unieke aanbiedingen met specifieke thema’s, zoals een ritje in een theekop met als thema Reese’s Peanut Butter Cups en een “achtbaan voor kinderen” waarbij gasten in voertuigen in de vorm van dinosaurussen kunnen zitten.

Er zijn ook meerdere achtbanen waaruit je kan kiezen, waaronder kurkentrekkers, hangende achtbanen, hyper- en giga-achtbanen, en vele anderen. De game bevat een verscheidenheid aan achtbaan blauwdrukken die je snel en gemakkelijk in je park kunt bouwen, of je hebt de mogelijkheid om je eigen achtbanen stuk voor stuk helemaal te bouwen.

Wat waterparkattracties betreft, kun je zwembaden stuk voor stuk bouwen (vergelijkbaar met hoe paden worden aangelegd), en daarbinnen ‘zwembadritten’, zoals waterglijbanen, plaatsen. Net als achtbanen, kan je kiezen uit ontwerpen voor ritten in het zwembad of je eigen ontwerp helemaal zelf maken.

Tenslotte kun je dierentuinattracties (dierenverblijven) bouwen door hekwerken een voor een te plaatsen. Elke habitat moet de juiste grootte hebben voor het dier dat daar zal leven, zodat ze kunnen voldoende kunnen bewegen. Dieren habitats voegen meer complexiteit toe aan jouw parken, omdat je de hekken in je pretpark/dierentuin moet onderhouden. Doe je dat niet, dan kunnen jouw dieren ontsnappen.

Sinds dat ik een klein kind was begon ik al met het maken van mijn eigen pretparken, en ik doe dit ook nog steeds met veel plezier! Wel is het spel zeker niet perfect en wil ik een paar dingen zeggen voor spelers die nog nooit een RCT spel hebben gespeeld.

Hoewel RCT3: Complete Edition door de ESRB een E voor Everyone heeft gekregen, kan de gameplay en managementstijl te complex zijn voor jongere en/of nieuwere spelers. We raden dan ook aan om te beginnen met de tutorial. Na de tutorial kan je het beste beginnen in de Sandbox-modus zodat je geen zorgen hoeft te maken over geld of het behalen van specifieke doelen.

RCT3 bevat ook de CoasterCam-functie die perfect is voor iedere speler. Wanneer je deze functie tijdens een rit activeert, zoomt de camera in zodat het lijkt alsof je daadwerkelijk in de attractie rijdt. Dit maakt het bekijken van je eigen attracties nog leuker nadat je ze hebt gemaakt!

RollerCoaster Tycoon 3 Complete Edition is vanaf nu verkrijgbaar op de PC en de Nintendo Switch.

RollerCoaster Tycoon 3 Complete Edition

€19,99