sackboy

Review: Sackboy: A Big Adventure

De rechten van het populaire PlayStation-icoon Sackboy is van Media Molecule naar Sumo Digital overgegaan. Het is haast niet in te denken dat de charme van het figuurtje uit LittleBigPlanet daardoor verloren is gegaan. Het biedt niet de grenzeloze, baanbrekende vrijheid van de originele trilogie. Toch heeft deze spin-off genoeg bevredigende elementen om de game in de spotlight te zetten en meer kostuumopties dan je kunt bedenken. Franchise-veteranen zullen zich meteen thuis voelen.

Sackboy: A Big Adventure heeft misschien niet de strakke bewegingstechnologie van de nieuwste Crash Bandicoot of de charmes van een game als Astro’s Playroom, maar het is zeker de moeite waard om de game te spelen als je op zoek bent naar een innovatieve platformgame die het meeste haalt uit van de exclusieve functies van de PlayStation 5.

De DualSense vergroot zelfs de kleinste bewegingen in A Big Adventure. Sackboy springt net als Mario om hogere platforms te bereiken, en je kunt door de haptic feedback elke beweging voelen. Een van de belangrijkste manieren om orbs op te halen, is door een opgerolde draad uit een afgesloten gat te trekken, je kunt elke beweging voelen – de haptic feedback is indrukwekkend.

Sackboy komt het dichtst in de buurt van de ervaring van Astro’s Playroom als het gaat om verbijsterende haptic feedbackfuncties, en het maakt vergelijkbaar gebruik van het luidsprekersysteem van de controller om elke kritische actie te definiëren. Het is zeker de moeite waard om een ​​van de levels te spelen met het geluid uit, luister gewoon naar de verrassende manier waarop de controller reageert op de bewegingen van Sackboy.

Geheime kamers zijn gekenmerkt door een reflecterende kunstleren deur die je open kunt ritsen. Elke hubwereld wekt de geweldige indruk dat het is samengesteld door een groep slimme, fantasierijke kinderen, het is geweldig om te zien hoe de vijf hoofdwerelden zijn samengesteld. Je kunt je er makkelijk in laten wegdromen.

De uitstekende art style strekt zich uit tot de schattige cutscenes van het spel, waarin je elke ongelijke steek en gerafelde draad op het nauwgezette model van Sackboy kunt zien. Deze worden geleid door een verrassend gestapelde stemmencast, met Dawn French, Richard Grant en Simon Greenall die leven blazen in een charmant maar uiteindelijk voorspelbaar plot. Hoe dan ook, de verhalen en grappen zullen het goed doen met een jongere generatie spelers.

Naarmate je vordert, schiet je van wereld naar wereld, waarbij elke nieuwe zone een samengestelde esthetiek behoudt en zijn eigen unieke kostuumonderdelen biedt. Vooral als je in coöp speelt, is het ontwerpen van outfits voor je team van maximaal vier spelers de helft van het plezier voordat je naar het volgende level gaat.

En of je nu insecten moet verzamelen voor een aap of moet worstelen door een onderwaterlandschap, de missies bieden veel variatie tijdens de ongeveer 10 uur durende speelduur van de game. Of je je er nog veel van zult herinneren als je het eenmaal hebt uitgespeeld, is een ander verhaal.

De meer uitgesproken gameplay wordt geholpen door de hands-off introductie van nieuwe tools en puzzeloplossingen. Je zult uiteindelijk kleverige plekken tegenkomen waardoor de plakkerige pads van Sackboy tegen zwaartekracht tartende tapijtmuren of uitrusting zoals de Clawstring klauteren, een creatieve uitbreiding van het vermogen van de protagonist om op platforms in het vroege spel te grijpen.

In alle gevallen leer je door te doen en fouten te maken, in plaats van door een vermoeide tutorial te worden gedwongen, die een vertrouwen in het ontwerp laat zien dat door deze mooie lanceringstitel stroomt. Stel dat je op zoek bent naar meer uitdaging. In dat geval zijn er tal van geremixte levels en ‘Knitted Knight’ Time Trials die gebruik maken van het onopvallende online klassement van de PlayStation 5 om een ​​verslavend kader te creëren voor mensen met speedrunning-ambities.

Sackboy: A Big Adventure wordt vervolgens samengebracht door een geweldige score, inclusief slim gebruik van gelicentieerde muziek, die veel van de meest opwindende missies van het spel een pakkende beat geeft.

De wereld en vijanden bewegen mee met het ritme van nummers. Het is veel minder hectisch dan de muzikale levels van andere games, het lijkt alsof het wegdrijft, waardoor het een comfortabeler medium is om in je eigen tempo van de geweldige muziek te genieten.

Helaas kwamen we een paar tussenfilmpjes en level-end glitches tegen die ons dwongen om opnieuw op te starten en wat vooruitgang te verliezen, maar de vreugdevolle hapklare aard van het spel betekende dat dit nooit een te groot probleem was. Sackboy: A Big Adventure is net zo gemakkelijk op te pakken en neer te zetten als om in en uit het spel te komen in coöp, waardoor het een fantastische optie is voor familieplezier deze feestdagen op de PlayStation 5.

Sackboy A Big Adventure is een waardige lanceringstitel voor de nieuwe generatie. Het is zeker de moeite waard om te spelen als je op zoek bent naar een innovatieve platformgame die het meeste uit de nieuwe features van de PlayStation 5 haalt.

Sackboy: A Big Adventure

€69,99
8