dims (1)

Review: Sky: Children Of The Light

Sky: Children Of The Light is het nieuwste spel van Thatgamecompany die je misschien wel herkent als de makers van Journey en Flower. Het spel voelt dan ook heel erg vertrouwd aan als je deze spellen eerder hebt gespeeld. Het grootste verschil is dat Sky: Children Of The Light nu nog alleen gratis te spelen is op iPad en iPhone maar het bedrijf heeft al bekend gemaakt dat het spel binnenkort ook zal uitkomen op andere platformen zoals Android en consoles.

Jouw doel in het spel is om achtergebleven ‘spirits’ te helpen. Door de manier hoe het spel in elkaar zit voelt dit meer als iets wat gewoon gebeurt terwijl jij de verschillende werelden in het spel aan het verkennen bent en met andere spelers de puzzels aan het oplossen bent. En dat is misschien wel het beste van dit spel, andere spelers tegenkomen en alleen te kunnen communiceren met elkaar door gebaren, die je kan vinden door de puzzels op te lossen, om daarna weer alleen verder te gaan.

Je begint het spel met een korte tutorial die je de basics leert over hoe je bijvoorbeeld rond loopt, sprint, vliegt en de camera kan bewegen. Het enige waar ik problemen mee had was de camera bewegen, maar verder voelen de controls heel natuurlijk en hoe langer je speelt, hoe minder je er over na hoeft te denken. Na een tijdje kwam ik erachter hoe je je karakter kleinere dingen kan laten doen zoals een sliding of hoe je het beste uit een vlucht verder kan lopen waardoor je voelt alsof je iets hebt ontdekt.

In het spel krijg je een gevoel van vrijheid om je eigen pad te kiezen, je kan gelijk doorgaan naar het punt om je verhaal door te zetten, of je kan verschillende gebieden gaan verkennen waardoor je er achter komt dat je misschien een andere keer moet terugkomen omdat er een gebied is geblokkeerd totdat je later in het verhaal bent. Hierdoor kan het wel zijn dat je soms niet meer precies weet waar je bent en weer even zal moeten rond kijken waar je precies heen moet.

Naast dit alles is Sky: Children Of The Light ook nog prachtig om naar te kijken en om naar te luisteren. In het spel zijn er zeven verschillende werelden om te ontdekken die er allemaal anders uitzien met allemaal een ander gevoel. Zo kan je een wereld hebben waar je tussen de wolken vliegt met enorme beesten om je heen, tot een regenachtig en iets somberder bos. Dit samen met de muziek van het spel wat veranderd per wereld, krijg je bij elke wereld een ander gevoel en dat maakt het spel juist zo persoonlijk.

Omdat Sky: Children Of The Light gratis te downloaden is ga ik al snel denken aan micro-transacties en hoewel het mogelijk is om in-game aankopen te maken, richt het spel zelf hier geen aandacht op en is het totaal niet nodig om dingen te kopen als je verder in het spel wilt komen. Waar je in het spel je geld aan zou kunnen besteden is om je karakter aan te passen en nieuwe kleding, etc. te kopen.

Voor iedereen die een fan was van Journey is dit spel een aanrader, zelfs al was je geen fan van Journey zou ik dit spel nog aanraden. Sky: Children Of The Light is een spel wat je meeneemt naar een wereld waar je zonder veel moeite zo makkelijk door heen speelt en waar je uren mee kan zitten zonder er moe van te worden, omdat je steeds nieuwe dingen blijft tegen komen of omdat je steeds weer andere spelers tegenkomt.

Is mobiel de beste keuze voor dit spel? In mijn mening niet, ik denk dat het spel beter ervaart kan worden op een PC of console dan op een mobiel. Maar tot de dag dat Sky: Children Of The Light daarop uitkomt speel ik verder op mijn mobiel.

Sky: Children Of The Light

GRATIS
8.6