StarWarsJedi

Star Wars Jedi: Survivor Review

Star Wars Jedi: Survivor bouwt voort op de reeds winnende formule van Star Wars Jedi: Fallen Order door van Cal Kestis een krachtigere en vindingrijkere Jedi Knight te maken, terwijl ook de inzet en de uitdagingen waarmee hij wordt geconfronteerd, worden verhoogd. Opwindende lichtzwaardgevechten en fysica-tartende platformpuzzeluitdagingen blijven het beste deel van Respawn’s nieuwste Star Wars-game, maar Survivor maakt deze keer ook grote schommelingen met zijn verhaal. Cal’s zoektocht brengt hem naar nieuwe uithoeken van de melkweg, maar de meest meeslepende reis die hij maakt is een introspectieve. Survivor is een heel goed geschreven verhaal over het overwinnen van angst, en het is het Jedi-verhaal waar ik al heel lang naar verlangde.

Survivor speelt zich ongeveer vijf jaar na de gebeurtenissen van Fallen Order af, waarbij de bemanning van Mantis hun eigen weg is gegaan om verschillende doelen na te streven in een melkwegstelsel dat steeds meer wordt gedomineerd door het Galactic Empire. Na een gewaagde ontsnapping aan de keizerlijke autoriteiten, bevindt hoofdrolspeler Cal zich op de planeet Koboh, waar hij een High Republic Jedi-protocoldroid ontdekt die een aanwijzing heeft om Tanalorr te bereiken, een zogenaamd onbereikbare mythische planeet. Cal ziet een potentieel huis dat vrij is van de invloed van het rijk en probeert de Mantis-bemanning weer bij elkaar te brengen voor een nieuwe galactische speurtocht, maar zijn pogingen worden belaagd door een voormalige Jedi van de Hoge Republiek die Tanalorr decennia eerder had ontdekt en zijn tijd had geboden tot de juiste moment – wil Tanalorr voor zijn eigen doeleinden.

The High Republic is een fascinerende periode voor Survivor om zijn verhaal te verbinden met wat we weten dat zich heeft afgespeeld tussen dat tijdperk en de gebeurtenissen na Revenge of the Sith. De strips beschrijven The High Republic als de gouden eeuw van de Jedi. En dat kan het geval zijn, maar we weten ook dat deze periode zal uitmonden in de Jedi Order onder leiding van Meester Yoda, die tot een jonge Anakin Skywalker predikte dat “angst het pad naar de Dark Side is”. Geen woede. Geen verdriet. Geen van de andere emoties die een Jedi op ongezonde wijze zou moeten onderdrukken. De gebeurtenissen in de Hoge Republiek leren de Jedi dat angst de weg naar het kwaad is – de andere emoties zijn slechts opstapjes.

Survivor volgt dat idee en onderzoekt het concept van angst en wat het betekent voor iemand als Cal, een overlevende van zowel een oorlog als een genocidale aanval op zijn volk, om te leven met de altijd aanwezige schaduw van angst. Cal is een overlevende van de Jedi Order en vreest zijn idealen niet waar te maken, waardoor hij gedwongen wordt tot ongezonde extremen te gaan in zijn strijd tegen het rijk. Al die tijd onderdrukt hij het groeiende gevoel dat hij voelt voor degenen van wie hij houdt om pijnlijke afwijzing te voorkomen.

Hoewel het thema angst en hoe het jou kan veranderen centraal staat in de reis van Cal, profiteren de belangrijkste tegenstanders van Survivor ook van deze focus, die transformeren in folies voor Cal om na te denken over zijn acties. Op zichzelf missen de twee grote slechteriken het niveau van genuanceerde karakterisering dat ik van een schurk verlang – uiteindelijk komen ze allebei neer op slecht zijn omdat ze egoïstisch zijn, zij het op verschillende manieren. Het is niet bepaald meeslepend in vergelijking met de angstaanjagende en toch begrijpelijk tragische Second Sister van Fallen Order. Maar als folies voor Cal, katalyseren de schurken van Survivor zijn groei. Ten eerste dwingt hij hem in het reine te komen met hoe zijn roekeloze streven om het rijk te vernietigen en Tanalorr te bereiken, zou kunnen uitmonden in zijn eigen val naar de Dark Side als hij niet oppast. En ten tweede,

We hebben eerder variaties van deze transformaties in Jedi gezien – Luke Skywalker en Ahsoka Tano zijn de twee belangrijkste voorbeelden in de huidige canon. Maar tijdens de reis van Cal gaat Respawn nog dieper in op wat het betekent voor een Jedi die worstelt met de twijfels en onzekerheden waarmee gewone mensen in het Star Wars-universum de hele tijd navigeren. Cal groeide niet op als een normaal kind zoals Luke, en hij had ook geen niet-traditionele mentor als padawan zoals Ahsoka. Als gevolg hiervan zijn zijn pogingen om te worstelen met zijn angst voor obsessie en toewijding zwakker en vatbaarder voor invloeden van buitenaf dan de Jedi die we eerder hebben gezien, hun interne licht en duisternis veilig in evenwicht houden.

Als gevolg hiervan zorgt het conflict van Cal met de schurken van Survivor ervoor dat hij regelmatig meer naar de Dark Side wankelt dan de typische Star Wars-hoofdrolspeler (uiteraard afgezien van Anakin Skywalker), waardoor je tot het laatste gevecht van het spel moet raden waar Cal’s morele kompas is. gaat uiteindelijk op één lijn komen. De rit is zo aangrijpend omdat het verhaal van Survivor Cal veel geeft om om te geven en niet bang is om hem het te zien verliezen tijdens cruciale verhalende beats. De verhalende drijfveer van Survivor is niet een verlangen om de goeden te zien winnen, het is om te onderzoeken hoeveel de goeden bereid zijn op te offeren op hun weg naar de overwinning.

Hoewel deze nieuwe persoonlijke uitdagingen veel groei van Cal vereisen om aan te pakken, zijn de meer directe fysieke uitdagingen afhankelijk van een vertrouwde reeks vaardigheden en capaciteiten. Survivor vermijdt slim de valkuil van het depoweren van zijn hoofdrolspeler, wat betekent dat Cal begint met het lichtzwaard en de traversal-vaardigheden die hij tijdens Fallen Order heeft verdiend. Tegen de zwakkere vijanden van de vroege game voelt Cal zich al behoorlijk dominant, zoals een doorgewinterde Jedi die heeft gevochten om te overleven zou moeten zijn. Je bent in staat om met gemak door eenvoudige Storm Troopers te snijden en met kracht aangedreven parkour door bodemloze putten te voeren. Deze vaardigheden betekenen echter niet dat Cal almachtig is, en na een spannend openingshoofdstuk zet Survivor je op je plaats met een assortiment uitdagende nieuwe soorten vijanden.

Net als Fallen Order, berust het gevecht van Survivor voornamelijk op Cal’s lichtzwaard, waarbij hij door de bewaker van een vijand snijdt en hun aanvallen afweert totdat hun uithoudingsvermogen het begeeft, zodat je een paar stevige treffers kunt landen. Het is veel gemakkelijker om inkomende aanvallen te onderscheiden van fakeouts of preventieve wind-ups in Survivor in vergelijking met Fallen Order, en de bewegingen van Cal voelen deze keer ook scherper en sneller aan. Dit geeft je meer controle in het heetst van de strijd en zorgt ervoor dat de meestal snelle gevechten van de game beter overkomelijk aanvoelen. Wanneer een vijand wordt geraakt, voelt het nu meer als jouw fout en niet als een pechgeval waarbij de gloed van Cal’s lichtzwaard en deeltjeseffecten van het wapen van een vijand de beeldtaal van de afweermonteur vertroebelden.

Cal heeft zijn eigen uithoudingsvermogenmeter om zich zorgen over te maken, dus vechten gaat net zo goed over controle en zorgvuldige timing als over strategisch agressief zijn. Elk gevecht speelt zich af als een cerebrale oefening; de ervaring evolueert met een opwindende stroom naarmate je het onder de knie krijgt, wat allemaal wordt vastgelegd met ongelooflijke audiodetails. Elke zorgvuldig afgebogen blaster-bout weerklinkt met die kenmerkende Star Wars-ping; het gezoem van Cal’s lichtzwaard en de gecomprimeerde stroom van Force-energie helpen de opwindende sensatie van het spelen als een Jedi Knight te verkopen.

Hoewel BD-1 nog steeds je vaste metgezel is die je geneest en deuren ontgrendelt, krijgt Cal tijdens bepaalde delen van het verhaal ook gezelschap van andere personages. Ofwel Bode met zijn blaster of de met magie zwaaiende Merrin vergezelt Cal in bepaalde verhaalmissies om hem te helpen met moeilijkere gevechten om te gaan. Geen van beide voegt iets bijzonders toe aan de gevechtservaring, maar ze zijn een welkome hulpbron voor het beheersen van het publiek in de keiharde gevechten in de tweede helft van het spel, en hun tag-team-takedowns met Cal zijn allemaal visuele hoogstandjes.

Om mee te gaan met het idee dat hij nu ouder en vaardiger is, krijgt Cal ook twee nieuwe lichtzwaardposities in Survivor: Blaster en Crossguard. De eerste biedt Cal een vechtstijl op afstand, terwijl de laatste zich bezighoudt met langzame maar zware aanvallen. Beide hebben hun voordelen, maar Blaster voelt veel beter aan in beweging en past qua snelheid bij de andere drie stijlen. Cal voelt zich het sterkst wanneer hij zich door een menigte vijanden baant, blaster-bouten afweert en zijn tegenstander snel raakt op het moment dat hun verdediging hapert, en dat is gewoon lastiger om te doen met de langzamere Crossguard-stijl.

Platformuitdagingen en Force-puzzels keren ook terug in Survivor. Net als gevechten voelen beide zich beter in Survivor in vergelijking met Fallen Order – Cal vergrendelt nu automatisch op beklimbare oppervlakken, en een gezond assortiment ontgrendelbare shortcuts betekent dat het per ongeluk missen van een sprong halverwege een actie-set-stuk je waarschijnlijk ook niet terug zal brengen. Survivor heeft ook een handig hintsysteem. Wat nog belangrijker is, het respecteert je intelligentie en verschijnt alleen als je het spel inactief laat terwijl je midden in een puzzel zit of als je vast lijkt te zitten. En zelfs dan zal de game, net als Fallen Order, vragen of je eerst een hint wilt in plaats van je gewoon een aanwijzing te geven – dat is een welkom niveau van terughoudendheid. Het bood slechts twee keer aan om me hints te geven, beide keren tijdens puzzels kon ik er echt niet achter komen waar ik heen moest of wat ik moest doen.

Survivor is op zijn best wanneer elk element – verhaal, gevecht en puzzelplatform – samenkomt met een hectisch momentum op een manier die typisch Star Wars is. Dit komt het duidelijkst tot uiting in een van de meest memorabele hoogtepunten van de game, een bossfight halverwege de game. Het moment bevat segmenten van gevechten, platformactie en een grote verhalende uitbetaling, waarin Cal en Merrin samenwerken om een ​​imperiale mijnbouwtool te vernietigen, waarbij Jedi-vaardigheden en Nightsister-magie worden gecombineerd in een spannende, filmische ontmoeting waarin je reacties op de proef worden gesteld en Survivor’s absolute knaller van een soundtrack zwelt in je oren. Het culmineert allemaal in de twee bondgenoten die de machine neerhalen met een van de coolste finishing moves die ik in een Star Wars-project heb gezien.

De game maakt ook tijd voor rustige momenten, wat het beste te zien is in een andere belangrijke nieuwe functie van Survivor: een hubachtig gebied waar Cal regelmatig naar terug kan keren. Op Koboh kan Cal een cantina bezoeken die zich vult met NPC’s die je hebt gered tijdens je reizen door de melkweg. Sommige van deze personages treden op als verkopers en verkopen Cal-cosmetica of optionele gameplay-voordelen. Anderen helpen Cal de cantina op te fleuren met muziek of een daktuin. De beste van hen treden op als zoektochtgevers en wijzen Cal naar de puzzeldozen die High Republic-kluizen, premiejager-minibazen of meer rekruteerbare NPC’s zijn. Ook al zijn de personages zelf voor het grootste deel verhalend vlak en saai om mee te praten, de voordelen die ze verkopen zijn de moeite waard en de missies die ze je geven zijn vaak leuk om te voltooien. Caij Vanda is mijn favoriet – ze helpt je de premiejagers van Haxion Brood te vinden die Cal komen halen nadat hij uit hun klauwen is ontsnapt in Fallen Order. Deze premiejagers zijn vaak behendige vechters met jetpacks, blasters, inzetbare schilden en een breed scala aan gadgets die bij uitstek geschikt zijn om een ​​Force-gebruiker te overweldigen. Ze opsporen zorgt voor een aantal fantastisch spannende duels, en de beloningen die Caij Cal daarvoor geeft, zijn enkele van de beste in de game.

Survivor bouwt op verschillende zinvolle manieren voort op Fallen Order, door de gevechtsmechanismen aan te scherpen, de verscheidenheid aan lichtzwaardstijlen uit te breiden, de frustratie van platformactie en puzzels te verminderen, en zich te verdiepen in minder gangbare Star Wars-kennis om een ​​fantastisch verhaal te vertellen over een Jedi die probeert om koste wat het kost een tiranniek kwaad verslaan en tot het besef komen dat je niet alleen voor het goede kunt vechten – je moet op de juiste manier voor het goede vechten. Het is een fantastisch Star Wars-spel dat ingaat op de kern van de strijd van wat er nodig is voor een Jedi Knight om aan de reis naar de rang van Master te beginnen.

Star Wars Jedi: Survivor

€79,99
9.3